Székesfehérváron az utasok élesben tesztelhetik az Ikarus City Pioneert

Székesfehérváron folytatódik a Zöld busz demonstrációs mintaprojekt, hétfőtől egy hónapig egy elektromos meghajtású Ikarus City Pioneer típusú busz állt menetrend szerinti forgalomba.

    A témában tartott hétfői sajtótájékoztatón Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta, hogy a magyar széndioxid-kibocsátás egyötödéért a közlekedés felel, ennek zöldítése kiemelten fontos. Éppen ezért a kormány 10 év alatt 36 milliárd forint támogatást nyújt az önkormányzatoknak zéró emissziós buszok vásárlásához, ezt azonban megelőzi a mintaprojekt, ahol élesben tesztelhetők az elektromos buszok – tette hozzá.


    Az államtitkár közölte, hogy a Zöld busz demonstrációs mintaprojektben nyolc városban és egy kiemelt régióban próbálhatják ki az utasok a járműveket, eddig Debrecenben, Békéscsabán és Nyíregyházán bizonyítottak az e-buszok, most Székesfehérváron teljesítenek szolgálatot.


    Steiner Attila az eddigi tapasztalatokról elmondta, átlagosan napi 165 kilométert tettek meg az elektromos buszok és kilométerenként 60 forinttal olcsóbb volt az üzemeltetésük. Emellett egy hónap alatt közel 4500 kilogrammnyi széndioxiddal kevesebbet bocsátottak ki, ami éves szinte, buszonként 50 ezer kilogrammot jelent.


    Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester jelezte, hogy nagy örömmel élnek az ITM pályázatával, mert a visszajelzések alapján tudnak a jövőben döntést hozni az elektromos buszok forgalomba állításáról. Az ingyenesen használható elektromos buszt igyekeznek minden városrészbe eljuttatni – fűzte hozzá.


    Fehérváry Tamás, az Electrobus Europe Zrt. ügyvezetője az Ikarus számára fontos mérföldkőnek nevezte, hogy évek óta először újra Ikarus busz állt forgalomba Székesfehérváron. Megjegyezte, hogy a busz több mint 50 százalékos hazai hozzáadott értékkel készül, ezt a jövőben szeretnék tovább növelni.


    Az Ikarus City Pioneerról elmondta, hogy a forgalomba állított típus mellett további négy darab készült el az Ikarusnál, év elején pedig a sorozatgyártást is megkezdték. Elsőként negyven elektromos buszt gyártanak, idén százat terveznek legyártani.


    A járműben 314 kilowattos akkucsomag van, ez 200-250 kilométerre elegendő zord hidegben is és gyorstöltéssel három óra alatt fel lehet tölteni maximumra.


    Fehérváry Tamás az MTI kérdésére elmondta, hogy egy dízelmotoros autóbuszhoz képest a vételára nagyjából a kétszerese, de az ár nagyban függ a hatótávolságtól. Viszont az üzemeltetése sokkal olcsóbb, egy nap alig több mint tízezer forint, míg egy dízel motoros busz ennek sokszorosa, ráadásul a karbantartása is jóval olcsóbb.