Sikeresen szerepelt sarkkör-közeli extrém fagytesztjein a Kodiaq és a Superb új generációja

Sikerrel zárta az északi sarkkörön túli intenzív fagytesztjeit a Škoda Superb és a Škoda Kodiaq új generációja, amelyek során mínusz 30 Celsius fok extrém hőmérsékleten is vizsgálták működőképességüket, minőségüket és tartósságukat. A figyelem középpontjában a menetstabilitás, az utasok számára e rendkívüli hidegben kínált kényelem, valamint a hosszú utakon, téli körülmények között is biztosított, általános megbízhatóság állt, emellett a jég és a hó jelentette jelentős többletterhelést is el kellett bírniuk a járműveknek. Az extrém fagytesztek lezárultával utolsó szakaszába lép az új modellek tesztelése, az új Superb, valamint a Kodiaq második generációja 2023 őszén tartja világpremierjét.

Amint Johannes Neft, a Škoda igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja hangsúlyozta: „A legkeményebb körülmények között végzett gyakorlati tesztelés minden korszerű szimulációs technika mellett is az új járművek fejlesztésének döntő fontosságú eleme. Széleskörű tesztprogramjainkkal – amelyek éppúgy kiterjednek a rendkívül magas, sivatagi hőmérsékletekre, mint az északi sarkkör környéki körülményekre – gondoskodunk róla, hogy a Škoda vásárlói mindenkor és minden körülmények között száz százalékban megbízhassanak járművükben. E tesztek ugyanakkor arra is lehetőséget kínálnak, hogy a lehető legkorábban felismerjük a továbbfejlesztés igényét, a lehető legpontosabban a mindennapok üzemének követelményeihez igazítva járműveink kialakítását.”

Átfogó tesztsorozat minden főegységre

A rendkívüli hidegben zajló, intenzív tesztvezetések minden új járműmodell fejlesztése során az alapprogramhoz tartoznak. A Škoda rendszeresen az északi sarkkör környékén végzi e vizsgálatokat, ahol a legszélsőségesebb időjárási viszonyok közepette is sikeresen szerepelt a Škoda Superb negyedik, illetve a Kodiaq SUV-modell második generációja. Ennek során a próbajárművek minden főegységét nagyító alá vették, köztük a futóművel, a karosszériával, a motorral, a fűtőberendezéssel és a teljes elektromos rendszerrel.

Üzem hóban

A járművek általános téli használhatósága tekintetében a hó a karosszériára gyakorolt, illetve a motortérbe és a légbeömlő nyílásokba jutva kifejtett hatását is részletesen vizsgálták. A karosszéria minden mechanikai funkciójának, illetve a teljes elektromos rendszernek még mínusz 25 fok hőmérsékleten is tökéletesen kell működnie, a motornak pedig mínusz 30 fokig is gond nélkül kell indulnia. Az összes ajtónak, a motorházfedélnek és csomagtérajtónak, valamint a tanksapkának, illetve a hálózatról tölthető hibridmodellek (Plug-in Hybrid) töltőcsatlakozó-fedelének szintén még ilyen zord körülmények között is zavartalanul nyithatónak kell maradnia.

A menettulajdonságok és a vezetéstámogató rendszerek vizsgálata

Menet közben a különböző járműfunkciók, illetve a menettulajdonságok tesztjei is zajlanak, amelyek során egyebek mellett azt is vizsgálják, hogyan viselkednek a Škoda modelljei havas latyakban, illetve hóakadálynak ütközve milyen hatékonynak bizonyul az első és a hátsó lökhárító. Jégtömbökön áthajtva a futómű és az alépítmény ellenálló képessége ellenőrizhető, emellett a tesztpilóták a járművek havas és jeges utakon jellemző viselkedését és a vezetéstámogató rendszerek működését is figyelik. Egyaránt kiértékelik a menetdinamikai tulajdonságokat, amennyiben rendelkezésre áll, az összkerékhajtás teljesítményét, valamint a futómű működését és kényelmét, de azt is ellenőrzik, hibátlanul kapcsolja-e fokozatait a sebességváltó és zavartalanul működnek-e az ablaktörlők és a mosóberendezések. Mindezeken túl az egyes alkatrészek fagyos körülmények között mutatott akusztikai jellemzőit, az éjszakai vezetés során pedig a világítást is tesztelik. A hálózatról tölthető hibridmodellek (Plug-in Hybrid) nagyfeszültségű akkumulátorát fagyos állapotban töltik fel, majd lemérik az így kínált maximális hatótávot. Annak érdekében, hogy pontosan felmérhessék az egyes modellek téli körülmények között biztosított tartósságát, több tízezer kilométert tesznek meg velük.

Funkciótesztek a beltérben

A tesztvezetők a belső térben is ellenőrzik a járművek számos funkcióját, így a fűtés különösen alacsony külső hőmérsékleten produkált teljesítményét és a belső hőkomfortot. Azt is vizsgálják, párásodnak-e az ablakok, illetve milyen gyorsan olvaszthatók le, de az ülések, a kormánykerék, a külső visszapillantó tükrök, valamint az első és a hátsó szélvédő fűtési funkcióját, illetve az extrafelszerelésként rendelhető állóhelyzeti fűtés működését is ellenőrzik. A tesztpilóták emellett a központi érintőképernyő fagyos utastér-hőmérsékletek közötti működését is figyelik.