Önvezető mobilitási szolgáltatást tesztel a RUTER, a HOLO, és a Toyota
Az Oslói Tömegközlekedési Vállalat (RUTER) és a HOLO nevű dán mobilitási szolgáltató ki akarják terjeszteni meglévő önvezető tömegközlekedési szolgáltatásaikat egy új szolgáltatási területre Oslo vonzáskörzetében, Nordre Follo megyében. Ennek érdekében két új partnert vonnak be a projektbe: az önvezető technológiák fejlesztésében ugyancsak vezető szereplőnek számító Toyotát, és a Sensible 4 nevű finn céget, melyek Toyota járműveket szerelnek fel önvezető hardverrel és szoftverrel. A próbaüzem célja az, hogy megvizsgálják, miként integrálhatók az önvezető járművek a RUTER tömegközlekedési szolgáltatásába, és hogyan lehet új mobilitási megoldásokat biztosítani – beleértve ebbe a mozgáskorlátozottak számára nyújtandó szolgáltatásokat is.
A Ruter és a Holo nevű mobilitási vállalat tavaly kezdték meg az önvezető tömegközlekedési eszközök első tesztüzemét Oslóban. Egy olyan időszakban, amikor az utazóközönséget arra szólítják fel, hogy kerüljék a tömegközlekedést, már javában működik az a partnerség, ami a projekt következő szakaszának tervezését szolgálja – ennek célja az, hogy idén ősszel elindulhasson egy új önvezető közlekedési szolgáltatás. Miután már létrejött két önvezető ingajárat Oslóban, a tervezők immár a várost körülvevő elővárosi környezetekre összpontosítanak – pontosabban Ski városára Nordre Follo megyében. A Ruter önvezető járműves tesztüzemét a Norvég Közútkezelő Igazgatósággal és az Oslói Önkormányzat Városüzemeltetési Hivatalával együttműködve bonyolítja le egy “Smarter Transport in the Oslo region” nevű, nagyobb projekt keretében. Az önvezető járműves tesztüzem célja annak feltárása, hogy miként integrálhatók az önvezető járművek a Ruter tömegközlekedési szolgáltatásába, és hogyan kínálhatóak új mobilitási szolgáltatások. A dán Holo cég az egyik legjelentősebb önvezető járműveket üzemeltető szolgáltató Európában, ami már öt országban bonyolított le pilot projekteket. Emellett szintén a Holo végzi a Ruter számára az önvezető járművek napi tesztüzemeltetését is.
„Miután két tesztútvonal már működik Oslo városában, most a tágabb oslói régió felé fordítjuk figyelmünket. Az önvezető járművek újfajta környezetben elvégzett tesztüzemeltetése lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megismerjük az önvezető technológiát, illetve annak lehetséges alkalmazásait a tömegközlekedés rendszerében. Miután számos érdekes helyszínt mérlegeltünk, Ski városát választottuk ki. Itt majd szorosan együttműködünk Nordre Follo önkormányzatával a következő hónapokban.” – avat be Endre Angelvik, a Ruter mobilitási szolgáltatásokért felelős igazgatója.
A projekt következő szakaszára készülve egy a Holo által kezdeményezett és frissen aláírt megállapodás értelmében a Toyota és a Sensible 4 nevű finn technológiai vállalat is csatlakozott a Ruter önvezető partnerségéhez. A megállapodás értelmében a Sensible 4 önvezető szoftverjét használják majd a Toyota járművekben a Ski területén hamarosan elinduló szolgáltatás során. A tesztüzem során a Toyota elsősorban az üzleti modell, az európai előírások és ügyféligények megismerésére törekszik. A világ leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota ugyanis maga is élen jár az önvezető technológiák fejlesztésében: a jövőre halasztott, az eredeti tervek szerint idén nyáron megrendezésre kerülő Tokiói Olimpián és Paralimpián a sportolók az olimpiai faluban történő szállítására szolgáló 20 darab Toyota e-Palette modell például már SAE 4. szintű önvezető technológiát kínál majd. A Toyota számára ugyanakkor az Oslói Tömegközlekedési Vállalat önvezető projektjében való részvétel lehetővé teszi, hogy tesztelje a Mobilitás mint szolgáltatás (MaaS) koncepciót, illetve az ehhez kapcsolódó bevétel termelést és értékláncot, és megismerje egy önvezető technológiát alkalmazó vállalkozás, illetve tömegközlekedési szolgáltató működését a gyakorlatban. Amellett ráadásul, hogy a Toyota így hozzájárul az oslói vizsgálat életképességének bemutatásához, melynek célja az önvezető járműveket felhasználó, jövőbeni városi mobilitási lehetőségek feltárása, jelentős tapasztalatcserére is lehetőség nyílik a projektben résztvevő másik önvezető technológia fejlesztő partnerrel, a Sensible 4-ral, amely egy mindenféle időjárásban használható önvezető rendszert hoz a Toyota járművekkel zajló norvégiai pilot projektbe. A kedvezőtlen időjárási körülmények, mint a havazás, az eső és a köd ugyanis általában nagy problémát jelentenek az önvezető autók számára, a Sensible 4 szoftver megoldása ugyanakkor mindenféle időjárásban és környezetben lehetővé teszi az önvezetés használatát – ez pedig kulcsfontosságú a zord skandináv klíma mellett. A Sensible 4 egyébként egy finn vállalat, ami önvezető járművek számára fejleszt szoftvert. Egyedülálló technológiája több érzékelőből érkező információkat ötvöz, ami lehetővé teszi az önvezető járművek használatát a legkedvezőtlenebb időjárási körülmények között is. A Sensible 4 részére nemrég 7 millió dollárnyi tőke érkezett japán technológiai befektetőktől. Technológiája 2019 októberében elnyerte a legjobb startup-díjat az elismert “Dubai World Challenge for Self-Driving Cars” nevű pályázaton, míg GACHA nevű önvezető buszuk is számos tervezési díjat kapott már.
„Az első önvezető járműves tesztüzem tavaly májusban Oslóban történt elindítása óta már sok mindent megtudtunk arról, hogy ügyfeleink miként élik meg az önvezető közlekedés működését, és milyen jellegű technológiai fejlesztések szükségesek szolgáltatásaink továbbfejlesztése érdekében. Azáltal, hogy csatlakozott hozzánk a Toyota és a Sensible 4, lehetőségünk nyílik egy nagy lépést tenni előre az éppen zajló pilot projektünkben, ahol ügyfeleink számára még értékesebb, új mobilitási szolgáltatásokat lesz módunk kipróbálni. Lelkesen várjuk, hogy milyen új lehetőségek nyílnak majd meg ennek a megállapodásnak köszönhetően, és már alig várjuk, hogy munkához láthassunk.” – teszi hozzá Angelvik.
“Ez a partnerség alapvető fontosságú tapasztalatokhoz juttat minket, amivel tovább növelhetjük piaci előnyünket a legnagyobb, önvezető járműveket üzemeltető vállalkozásként Európában. A Holo véglegesen előre kívánja vinni a mobilitás ügyét. Ennek érdekében aktívan törekszünk rá, hogy minél több tapasztalatot szerezzünk a különböző típusú önvezető járművek üzemeltetése terén. Napjainkban azt látjuk, hogy az ügyfelek egyre inkább egy útért akarnak fizetni, nem pedig egy járműért. Ebben látunk hatalmas lehetőséget.” – avat be Jakob Münter, a Holo pénzügyi és tervezési igazgatója.
“Hiszünk abban, hogy a közlekedés jövőjét az önvezető és megosztáson alapuló rendszerek jelentik. Ez a Ruter,a Holo, a Toyota Motor Europe és a Sensible 4 részvételével zajló projekt lehetővé teszi az önvezető autók bevonását a tömegközlekedésbe. Arra számítunk, hogy együtt okosabb és fenntarthatóbb közlekedési módot tudunk kínálni az emberek számára a hétköznapokra.” – fogalmaz a Sensible 4 vezérigazgatója, Harri Santamala.
Mobilitási felhő jármű tulajdonlás helyett
Ez az új nemzetközi partnerség új fejeztet nyit a Ruter és a Holo önvezető járműves tesztüzemeiben, ami az önvezető tömegközlekedés tesztelését szolgálja Norvégiában. A tesztüzemek korábbi szakaszaiban a francia NAVYA cég ingajáratként működő buszai közlekedtek Akershusstranda és Ormøya útjain.
“Az újfajta járműveknek a Skiben fekvő útvonalakon történő üzemeltetése izgalmas lehetőséget jelent a Holo számára. Olyan mobilitási felhőt kívánunk felépíteni, ahol a megrendelők előfizethetnek mobilitási megoldásokra. A Toyota által szállított járművekkel összetettebb mobilitási igényeket tudunk kiszolgálni,” – teszi hozzá Jakob Münter.
A Holo eddig már több mint 40 000 utast szállított önvezető járműveken a Norvégiában, Svédországban, Finnországban, Észtországban és Dániában lebonyolított tesztüzemek során. Ezzel a tapasztalattal felvértezve – illetve az önvezetéshez beosztott több mint 50 dolgozóval – a dán cég különleges helyet foglal el a piacon. A Holo erőfeszítéseinek köszönhetően mind a szolgáltatás, mind a szoftver rohamtempóban fejlődik.