Önvezető tehergépjárműveket tesztel közúti forgalomban a Scania

Engedélyt kapott a Scania a Svéd Közlekedési Hatóságtól önvezető tehergépjárművek tesztelésére az E4-es autópályán Södertälje és Jönköping között. A tesztelésben a TuSimple vállalat is közreműködik, amely az önvezető járművek egyik élenjáró fejlesztőjeként a Scania és a TRATON-cégcsoport kiemelt partnere ezekben a beruházásokban.

A tehergépjárművek a Scania Transport Laboratory fuvarozóvállalatnál állnak majd munkába, és a Scania gyártóüzemeibe szállítanak majd árut. Ennek során az önvezető járművek ötfokozatú SAE-skálája szerinti 4-es szintű önvezető technikát tesztelik majd. A tehergépkocsik önállóan közlekednek, de biztonsági okokból egy járművezető felügyeli a működésüket. A Scania tesztjei során egy tesztmérnök is a fülkében tartózkodik majd, akinek a feladata az önvezetéshez szükséges érzékelőktől érkező adatok megfigyelése és ellenőrzése.

„Már az Egyesült Államokban és Kínában is folytatnak közúti teszteket 4-es szintű önvezető tehergépjárművekkel, de tudomásom szerint Európában a Scania elsőként teszteli ezt a technikát autópályán valós fuvarfeladatok elvégzése közben” – mondta Hans Nordin, a Hub2hub projekt felelőse.

A Scania azt tervezi, hogy még az idei évben kiterjeszti a teszteket a Södertälje és Helsingborg közötti teljes útvonalra.

„Azt reméljük, hogy az elkövetkező években más európai országokban és Kínában is tesztelhetjük ezt a technikát” – mondta Hans Nordin.

A Scania már 2017 óta tesztel önvezető tehergépjárműveket bányaipari fuvarozásban Ausztráliában.

„Az ezekkel a tesztekkel szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy az önvezető járművek már néhány éven belül valósággá válhatnak a zárt területeken, például bányákban és terminálokban végzett fuvarfeladatokhoz” – mondta Hans Nordin.

Hans Nordin szerint a logisztikai központok közötti (Hub2hub) fuvarozás – átrakóközpontok között autópályán közlekedő járművek – lehet az első terület a közúti fuvarozásban, ahol az önvezető tehergépkocsik valósággá válhatnak.

„Akkorát léptünk már előre az önvezető járművek fejlesztésében, hogy ez a technika már öt éven belül készen állhat a piaci bevezetésre ilyen jellegű fuvarozáshoz. Azonban ahhoz még hosszabb idő szükséges, mire az önvezető járművek kétirányú forgalmú utakon és városi környezetben is alkalmazhatóvá válhatnak” – összegezte Hans Nordin.

A Scania partnere, a TuSimple – amelynek központja San Diego városában, az Egyesült Államokban, kirendeltségei pedig Tucson, Sanghaj és Peking városában találhatók – a 2015-ös megalapítása óta több millió tesztkilométert tett meg autópályákon a 4-es szintű önvezető technika kifejlesztéséhez. Jelenleg ezt a vállalatot tartják a terület élenjárójának.