Maximálisan biztonságos a Toyota hidrogénüzemű szedánja
A világon első ízben Európában vizsgálták meg a Toyota Mirai ütközésbiztonsági jellemzőit, balesetmegelőző képességeit. Az üzemanyagcellás luxusautó nem okozott csalódást, a létező legmagasabb minősítést nyerte el az Euro NCAP tesztjén.
Az idén huszonöt éve alapított Euro NCAP mára az autóipar egyik legfontosabb független ellenőrző szervezetévé vált.
A testület a piaci trendekkel, a technológiai fejlődéssel lépést tartó, egyre szigorodó feltételek szerint vizsgálja az új gépkocsik aktív és passzív, mechanikus és elektronikus védelmi rendszereit, és ezzel párhuzamosan ajánlásokat fogalmaz meg a gyártók felé.
A világ számos pontján működő, hasonló célú és elnevezésű program közül az európai az, amelyet a szaksajtó és a fogyasztóvédelmi szervezetek egyaránt globálisan mértékadónak tekintenek, és amelyhez az autógyártók is igyekeznek igazodni.
Annak idején különösen nagy izgalommal várta a közönség az első hibrid, majd elektromos járművek tesztjeinek eredményét. Amikor a második generációs Toyota Prius 2004-ben maximális, ötcsillagos minősítést szerzett, az fontos mérföldkő volt a technológia fenntartások nélküli elfogadásában.
Amennyire futurisztikusnak számított annak idején a benzin-elektromos hajtáslánc, olyan ígéretes a hidrogén üzemanyagcella jövője. Az akkumulátoros elektromos járművekhez hasonlóan zéró helyi emisszióval használható, ám azokkal ellentétben villámgyorsan feltölthető üzemanyagcellás járművek közül annak idején elsőként került sorozatgyártásba a Toyota Mirai. A szedán frissen bevezetett, második generációs típusát már le is tesztelte az Euro NCAP, és az eredmények messzemenőkig megnyugtatóak.
A padlólemeze alatt három nagynyomású hidrogéntartályt cipelő Mirai utascellája teljesen stabil maradt a félátfedéses frontális ütközés során. A vezető és az első utas sérüléseinek pontos felmérését lehetővé tevő, kifinomult töréstesztbábuk mérései szerint a combcsont és a térdek védelme kiváló volt, függetlenül az utasok testalkatától és elhelyezkedésétől.
A vezető mellkasánál mért terhelés belül volt a határértékeken, utasa még ennél is magasabb szintű biztonságban tudhatja magát. A teljes átfedéses ütköztetés során mindkét felnőtt utas magas szintű védelmet élvezett, ugyanúgy, mint a különösen veszélyes oldalirányú ütközések során: az utóbbi tesztelemben maximális pontszámot ért el az autó.
Az ülések ráadásul hatékonyan akadályozzák meg, hogy ilyen helyzetben oldalra elmozduljanak az utasok, és egymásnak ütközve okozzanak, illetve szenvedjenek el sérülést. A fejtámaszok maximális védelmet nyújtanak a ráfutásos ütközések során előforduló, úgynevezett ostorcsapás nyaksérülés ellen – ez a félelmetes jelenség már viszonylag csekély sebességnél súlyos gerincsérülést eredményezhet.
Hab a tortán, hogy a Toyota Mirai nem csak saját utasaira vigyáz. Orrkialakításának kifinomult energiaelnyelő szerkezete a vele ütköző autó deformálódását is mérsékli – ez az ütközési kompatibilitás néven ismert jellemző javítja a kisebb vagy öregebb autóban utazók túlélési esélyeit, ha Toyota Miraival ütköznek.
Természetesen vannak helyzetek, amikor a legfejlettebb vezérlés sem képes elkerülni a gyalogosok, kerékpárosok gázolását. Ilyenkor segít az aktív motorházfedél, amely automatikusan megemelkedve távol tartja az elgázolt személy fejét a motortér kemény, sérülésveszélyes elemeitől. Ennek köszönhetően a gyalogosok feje minden teszthelyzetben biztonságban volt a sérüléstől, ahogy a lábszárukat is hatásosan védte a súlyos sérüléstől a különlegesen kialakított lökhárító.
Noha a Toyota Mirai méreténél, technikájánál és felszereltségénél fogva közelebb áll a luxusautókhoz, mint a családi járművekhez, a hátul utazó gyermekek védelme minden autó esetében a legfontosabb biztonsági szempont. A Mirai nem is okoz csalódást: a hatéves és tízéves gyermeket szimuláló, megfelelő gyermekülésben elhelyezett tesztbábuk mérései azt mutatták, hogy az autó az ütközés irányától függetlenül maximális mértékben óvja legkisebb utasait.
Ami az elektronikus és vezetőtámogató rendszereket illeti, a Mirai baleset után automatikusan fékez, megakadályozva a további ütközéseket, fedélzeti vészhívó rendszere pedig riasztja a mentőszolgálatot, ha szükséges.
Ezen túlmenően az autó észleli, ha bármely utas elfelejtette becsatolni a biztonsági övét, felismeri, ha vezetője fáradtan ül a volán mögött, segít a sáv középvonalában tartani az autót, és lefékez, ha a jármű elhagyni készül az úttestet.
A Mirai kamerája segítségével észleli és azonosítja a sebességkorlátozásokat, és felajánlja a vezetőnek, hogy azokhoz igazítsa a sebességtartó automata beállításait. A ráfutásos baleseteket, illetve gázolásokat megelőző AEB rendszer kis és nagy sebességnél egyaránt megfelelően működött.
Mindez összességében azt eredményezte, hogy az új generációs Toyota Mirai a maximális öt csillagos minősítést kapta a nagymúltú Euro NCAP szervezettől.
Fotók: Toyota, www.euroncap.com
Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség