Közúti teszten kapták lencsevégre a vadonatúj Aygot
Miközben az autógyártók egymás után vonulnak ki a törpeautók piacáról, a Toyota köszöni, jól érzi magát az A-szegmensben. Olyannyira, hogy hamarosan érkezik az Aygo harmadik generációja, méghozzá a kategóriában eddig teljességgel ismeretlen opciókkal.
Európa közútjain teszteli az új generációs Aygo prototípusát a Toyota. Ezzel a világ legnagyobb autómárkája egyszer és mindenkorra rácáfolt azokra a feltételezésekre, hogy bár egy évvel ezelőtt kivásárolta partnereit a törpeautó csehországi gyártóüzeméből, versenytársaihoz hasonlóan az A-szegmens feladását fontolgatja.
Éppen ellenkezőleg: a közúti tesztek arról tanúskodnak, hogy az új modell fejlesztési fázisának végső szakaszában jár, így az Európában, Európának fejlesztett modell már jövőre bemutatkozhat.
„Megértem, hogy más autógyártók nem képesek zöld ágra vergődni az A-szegmensben, az Aygo azonban rendkívül sikeres és fontos a Toyota számára” – hangsúlyozta Matt Harrison, a márka európai alelnöke. „Évente százezer darabot adunk el az autóból, ami karakán személyiségével hozzájárul a Toyota arculatának erősítéséhez, és minden más modellünknél hatásosabban szólítja meg a fiatal vevőket.”
A Toyota speciális technológiai felkészültségének köszönheti, hogy a miniautó nem nyűgként, hanem előnyként jelentkezik portfoliójában. Európai eladásainak több mint 50 százalékát teszik ki a hibrid modellek, ennek köszönhetően minden más versenytársánál közelebb áll ahhoz, hogy radikális és költséges technológiaváltás (azaz hálózatról tölthető elektromos modellek bevezetése) nélkül is teljesítse a szigorú európai emissziós normákat.
Az árérzékeny A-szegmens nehezen bírja a villamosítás terhét, a Toyota hibridjei azonban a „sok kicsi sokra megy” elvét alkalmazva csökkentik a márka CO2-kibocsátását, így a cég megengedheti magának, hogy egy-egy kategóriában az ésszerűség és a felelősségteljes környezetgazdálkodás határain belül engedményeket tegyen magának addig, amíg költséghatékony megoldás nem kínálkozik a miniautók részleges vagy teljes villamosítására.
Erre egyébként inkább előbb, mint utóbb kerülhet sor, hiszen az új generációs Aygo minden bizonnyal a Toyota Yarisszal közös GA-B padlólemezre épül majd.
Ez nemcsak könnyebb, merevebb és biztonságosabb szerkezetet ígér, de akár egy új karosszériaváltozatot is: a Yaris Cross mintájára idővel elképzelhető egy emelt hasmagasságú Aygo Cross modellváltozat megjelenése is.
Az Aygo és a Yaris közötti rokonságra utal az is, hogy az Európa útjain készített kémfotókon a Yaris vonalai köszönnek vissza a prototípusról. Az Aygo jövője egyébként nemcsak a Toyota számára érdekes, hanem az autóipar többi szereplőjét is foglalkoztatja.
Megmozgatta például az elismert független tervező Dejan Hristov fantáziáját is, ő azonban nem teljesen a Yaris mentén képzelte el a városi apróság következő kiadását. Bár a hátsó lámpatesteken nyomokban felismerhető a kisautó hatása, az orrkialakítás inkább a Corolla elegáns, sportos stílusát ötvözi a RAV4 robusztusságával.
A kémfotók láttán persze kicsi a valószínűsége annak, hogy a makedón dizájner jó irányban indult el az Aygóval, az általa elképzelt minimális túlnyúlások, rövid orr, lekerekített vonalak és meredek far azonban közelítenek a leendő modell arányaihoz.
Fotók: autocar.co.uk, Dejan Hristov