Kiemelkedően biztonságos az új Toyota C-HR
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj Toyota C-HR az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán: a kompakt szabadidőjármű több vizsgálati kategóriában is a piac legjobb eredményét nyújtotta.
Amikor 2016-ban először jelent meg a piacon, nem csupán különleges, fiatalos megjelenésével kavarta fel a szabadidőjárművek sablonos piacát a Toyota C-HR, de kiváló biztonsági teljesítményével is elismerést vívott ki. Az Euro NCAP szervezet átfogó vizsgálatán felnőtt-utasvédelmi képességei a legjobbak közé emelték, az elektronikus vezetőtámogató rendszerek frissen bevezetett elemezésében pedig az abszolút legkiválóbb eredményt nyújtotta az egész szegmensben. Az ebből adódó, magas elvárásokkal nézett most szembe a második generációs modell; helyzetét pedig nem csak az nehezítette, hogy évről évre erősebb a városi és kompakt crossoverek mezőnye, hanem az is, hogy 2023-ban ismét szigorított a tesztfeltételeken az Euro NCAP.
A Toyota C-HR a várakozásoknak megfelelően ismét a szegmens egyik legbiztonságosabb tagjának bizonyult: a gyalogosokat és kerékpárosokat egyetlen kategóriatársa sem védi olyan hatékonyan, mint a kompakt Toyota, de a gyermek-utasvédelem és a vezetőtámogató funkciók (ADAS) terén sincs nála jobb az egész mezőnyben.
A felnőtt-utasvédelem (34,0 pont, 85%) terén egyetlen testrész terhelése sem volt kritikus, az utasok testalkatuktól függetlenül hasonlóan kiemelkedő védelemben részesülnek. A különösen veszélyes oldalirányú ütközéses teszteken hiánytalanul teljesített az autó; ebben a szituációban az elöl utazókat hatékonyan tartja meg ülésükben a biztonsági öv, így nem okoznak egymásnak sérülést. A C-HR nem csak saját utasaira vigyáz hatékonyan, de karambol esetén a másik autóra, illetve annak utasaira is: gondosan megtervezett energiaelnyelő elemei hatékonyan tehermentesítik a másik jármű szerkezetét.
A 2023-ban újonnan bevezetett protokoll szerint a vészhívó rendszer hatékonyságát, illetve a vízbe zuhant járműből való menekülés esélyét is ellenőrzik; mindkét területen jól vizsgázott a Toyota.
Családi járműként különösen fontos, hogy a C-HR kiváló gyermek-utasvédelmi (42,6 pont, 86%) teljesítményt mutathat fel. Az apró testek negatív gyorsulását hatékonyan csillapítja az autó, a gyermekülések biztonságosan beépíthetők, és egy fontos adalék: a C-HR célhoz érve figyelmezteti vezetőjét, hogy ellenőrizze, kiszállnak-e a gyerekek a hátsó ülésről, ezzel megelőzve a hőguta veszélyét. A kerékpárosok és gyalogosok védelme elsősorban városi környezetben nyer jelentőséget, a C-HR pedig remekel (54,5 pont, 86%) ezen a téren. A lökhárító, a motorházfedél belépő éle, valamint teljes felülete gondosan csillapítja az erőhatásokat, még maga a szélvédő sem jelent kritikus veszélyforrást a közlekedés védtelen résztvevői számára.
Ami az utolsó mérési csoportot, a vezetőtámogató funkciókat illeti, a C-HR látványosan igazolta a Toyota azon stratégiájának helyességét, hogy méretosztálytól függetlenül, gazdagon felszereli ezekkel a biztonsági rendszerekkel típusait. Az új generációs Toyota Safety Sense csomagban foglalt funkciók közül kiemelt elismerésben részesült az autonóm vészfékrendszer, amely gyakorlatilag minden mérési módszernél hibátlanul végezte a dolgát. A sávelhagyásgátló rendszer más járművekkel ellentétben gyengéden, rángatások nélkül tartja irányban a járművet, így valós segítséget nyújt a vezetőnek. A táblafelismerő rendszer a vezető döntése alapján képes automatikusan az előírásokhoz szabályozni a menetsebességet, ha pedig a vezető figyelme lankad, az autó figyelmezteti, hogy ideje pihenőt tartani.
Fotók: Toyota, Euro NCAP