Hazai elektromos buszokat tesztel a BKV

Budapesten három napon át három vonalon teszteli a BKV a Credobus Electronell buszcsaládot és csuklós változatát is. A főváros járműflottájának korszerűsítésében fontos szerep jut az elektromos buszoknak. A BKK hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a hasonló tesztek során, így az újdonságokon ingyenes lesz az utazás.
Tervezetten a 210/210B vonalán a szóló Credo bus Electronell 12, a 8E vonalán pedig a csuklós Electronell 18 közlekedik majd, menetrenden felüli járatokként. A pontos részletek már a BudapestGO-ban is elérhetőek, a tesztüzem pedig három napon át tart majd.

Könnyített üzem
A két Credobus Electronell a Kravtex Kft. felajánlásából gurulhat Budapesten. A Kravtex Szombath Imre főkonstruktőr tervei alapján gyártott kísérleti elektromos buszai Mosonmagyaróváron készülnek, gazdaságosságuk kulcsa pedig a 19,5″ kerékméret és a vázszerkezet minden pontjára kiterjedő optimalizálás a szintén mosonmagyaróvári Kühne technológiájával.
A gyártó szerint a szóló Electronell 12 legalább 1,5 tonnával, a csuklós Electronell 18 pedig akár 3 tonnával is könnyebb, mint a hasonló kapacitású elektromos autóbuszok. Így a Credobus modelljeinek megközelítőleg 25 kényelmes akkura van szükségük a megfelelő hatótáv biztosításához. A gazdaságos üzemeltetést és a megnövelt utaskapacitást az újgenerációs trakciós inverter és a hatékony vontatómotor is segíti.
Folyamatosan fiatalodik a buszflotta
A BKV stratégiai célja, hogy egy biztonságos, megbízható, fenntartható és versenyképes közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó társaság legyen. Ennek érdekében kíséri az autóbuszgyártás XXI. századi fejlesztéseit, és folyamatosan újítja meg gumikerekes járműflottáját. 2025-ben 65 vadonatúj autóbusszal bővül a járműpark. Az alacsony padlós, klimatizált, korszerű kényelmi és biztonsági felszereltségű, maximidi méretű buszokkal a flotta legalább nyolc százalékban újul meg, a közeljövőben pedig újabb és csuklós autóbuszokra tervez eljárásokat meghirdetni a BKV-t.
Budapest villamosít
A BKK felelős a felelős és tisztább közösségi közlekedés irányában. Épp ezért 2025-től a BKV 65 darab bérelt maximidi autóbusz a mellett 240 darab új szóló és csuklós autóbusz érkezik Budapestre, melyből 90 darab elektromos lesz. 51 CAF villamos mellett 48 darab önjárásra is alkalmas trolibusz szállítást is szervezi a BKK, új folyamatban van egy feltételes közbeszerzés is, amelynek 160 darabos keretéből 40 trolibuszra kell majd vállalni.
Az Electronell buszok tesztelésével és a mobil FUTÁR fedélzeti egységével mind az utasok, mind a BKV és a BKK hasznos tapasztalatokat szerezhet az új technológiákról. Fontos megjegyezni, hogy a tesztüzem sajátossága, hogy a szakemberek gyakran kiállíthatják a prototípusokat a forgalomból. Sokszor egyszerűen azért, hogy speciális szituációkat vizsgálhassanak, akár a járművön, akár kontrollált környezetben, a műhelyben.
A Budapesten feltűnő elektromos 210/210B és 8E járatokon ingyenes lesz az utazás.
BKV Zrt.
Budapesti Közlekedési Központ