Az Audi RS Q e-tron a „csúcstechnológia tesztlaboratóriuma” lesz a Dakaron
A 2022-es Dakar-ralira készülő RS Q e-tront „csúcstechnológiai tesztlaboratóriumként” tartják számon, amelynek a versenyzés „egyik legnagyobb kihívása” lesz.
Ez különösen igaz, ha figyelembe vesszük, hogy az RS Q e-tron elektromos, és napi 497 mérföldes (800 km) hosszúságú szakaszokban kell versenyeznie. Mivel a sivatagban nincs töltési infrastruktúra, a modellt egy „rendkívül hatékony” 2,0 literes TFSI négyhengeres motorral szerelték fel, amely generátorként működik az akkumulátorok újratöltésére.
Az akkumulátorról szólva körülbelül 370 kg a súlya, és körülbelül 50 kWh kapacitású. Első és hátsó elektromos motorokat működtet, amelyek közösek az e-tron FE07 Formula E versenyautóval, de „kisebb módosításokkal” rendelkeznek rally használatra.
A motorok együttes teljesítménye 671 LE (500 kW / 680 LE), de a szervezők még mindig azon vitáznak, hogy ebből mennyit engednek meg a Dakar Rally során. Ettől függetlenül az Audi elmondta, hogy a modell 0-62 km / h (0-100 km / h) sebességet gyorsíthat fel kevesebb, mint 4,5 másodperc alatt laza felületeken, és korlátozott 106 mph (170 km / h) maximális sebességet ér el.
A vállalat szerint az elektromos hajtáslánc számos előnyt kínál, többek között az elektromos motorok pontos vezérlésének képességét a „jó vezethetőség” biztosítása érdekében. Mint kifejtették, az első és a hátsó tengely nincs mechanikusan összekapcsolva, így a nyomatékeloszlás szükség szerint változtatható és beállítható.
Az RS Q e-tron nem úgy néz ki, mint a tipikus Audi, és a vállalat szabadon beismeri, hogy „elölről UFO-nak” tűnik. Az autógyártó azonban megjegyezte, hogy a járművek „sokat ugranak a Dakar-rali alatt, és általában összenyomott első felfüggesztéssel és lefelé mutatnak.” Ennek eredményeként a tervezőknek kreatívnak kellett lenniük, és nagyrészt nyitott felületet kellett kialakítaniuk.
Visszafelé haladva van egy szögletes karosszéria, amely tiszteleg az eredeti Audi Quattro előtt. A modell emellett rézsútos szélvédővel és meredek lejtésű tetővel is rendelkezik, amelynek tetején egy hatalmas légbeömlő nyílik, amelyet az elektromos motorok hűtésére használnak. Van egy központi bordája is, amelyet LED-ek szegélyeznek, hogy féklámpaként működhessen.
További figyelemre méltó jellemzők a BF Goodrich gumiabroncsokba burkolt 17 hüvelykes kerekek, valamint az R8 oldalsó lapátjainak ihlette ajtók mögötti kiemelkedések. Azonban teljesen más célt szolgálnak az RS Q e-tronnál, mivel két pótkereket tartalmaznak.
Az Audi az első autógyártó, aki villamosított járművel küzd a Dakar-rali összesített győzelméért, és három csapat vesz részt ebben az erőfeszítésben. Közéjük tartoznak Mattias Ekström és Emil Bergkvist (svéd), Stéphane Peterhansel és Edouard Boulanger (Franciaország), valamint Carlos Sainz és Lucas Cruz (spanyol) duók.