Az ADAC és az ÖAMTC tesztelte az elektromos autók téli hatótávolságát

Az elektromos autók télen lényegesen több energiát igényelnek, mint nyáron. De hogyan lehet optimalizálni az energiafogyasztást? Erre kereste e választ az ADAC és az ÖAMTC.

Az elektromos autók vezetői ismerik a jelenséget, hogy nagy sebességnél vagy az erős gyorsítások következtében a járművek hatótávolsága gyorsan csökken. Ennek oka a jelentősen megnövekedett energiafogyasztás.

Mindezt tetézi, ha beköszönt a fagyos időszak. Ilyenkor az akkumulátor amúgy is hamarabb merül le, másrészt az sem mellékes, hogy ha az akkumulátorcellák hidegek, kevesebb energiát vesznek fel, így a fékezés során a mozgási energia elektromos energiává alakításából nyert áram egy része nem landol az akkumulátorban, vagyis a rekuperációs töltés is kevesebb lesz.

Mindamellett az autó fűtése is rengeteg energiát emészt fel. Ezért, ha lehet, garázsban tartsuk az e-autót, hogy kevésbé hűljön le az akku, és annak feltöltése közben fűtsük fel a kocsit, hogy ne az akkumulátort terhelje a fűtés.

Mínusz 10-30 százalék

Az elektromos autó hatótávolsága a téli körülményektől függően 10-30 százalékkal csökken. Szélsőséges esetekben többet is, főleg, ha a lehűlt elektromos autót naponta több rövid úton újra fel kell melegíteni.

A német autóklub, az ADAC, valamint az osztrák testvérszervezet, az ÖAMTC 2019 decemberében megvizsgálta, mekkora a hatótávolság-veszteség különböző sebességek és különféle hőmérsékletek mellett.

adac_infographic_m.jpg

A fentiekkel kapcsolatban az ADAC 2020 decemberében megjelent cikkében azt is megjegyzi, hogy a tesztjármű egy Mitsubishi i-MIEV volt, amely ma már nagyon régi, és technikailag sem számít frissnek (nem is kapható), de a mért értékek viszonyítási alapként szolgálhatnak más elektromos autókkal kapcsolatban is.

A mérések során megállapították, hogy mínusz 20 fokban az egyébként alacsony fogyasztású városi forgalomban aránytalanul megnőtt az energiaigény. Ennek oka, hogy a lassú városi cammogásban ugyanazt a távolságot jóval hosszabb idő alatt tehetjük meg, így a fűtés igen sok energiát emészt fel. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy inkább az ülésfűtést használjuk és az ablakok fűtőszálait, mert az kevesebb elektromosságot igényel, mint az, hogy a mínusz 20 fokban plusz 20 fokra felfűtsük az egész utasteret.

dasblog