Autópályán tesztelték az öt népszerű autómodellt
A Euro NCAP közzétette öt népszerű autómodell autópályán történő vezetést segítő rendszereinek értékelését
Mivel a vezetést segítő rendszerek egyre gyakoribb funkcióvá válnak az autók opcionális felszerelés listáján, a Euro NCAP öt új autót tesztelt a legújabb protokollok mentén, és jelentős eltéréseket talált a gyártók által használt technológia alkalmazásában.
A Euro NCAP 2020 óta vizsgálja a járművek vezetést segítő rendszereit. Az értékelés két pilléren nyugszik:
- „támogatási kompetencia”: a jármű által nyújtott segítség szintje és a rendszer által a járművezetőnek a vezetési feladatban való részvételéhez nyújtott segítség mértéke, valamint a rendszer korlátai közötti egyensúly;
- „biztonsági támogatás”: kritikus helyzetekben az ütközés elkerülése érdekében tett intézkedések.
2024-ben a Euro NCAP kibővítette a vezetőfigyelő rendszerekre vonatkozó követelményeit, és új kritériumokat vezetett be a sebességtámogatás javítása érdekében, figyelembe véve a sávrelevanciát, az útviszonyokat és a helyi veszélyforrásokat. Emellett a „biztonsági támogatás” szcenáriók most már kiterjednek a motorosok elkerülésére is, a gyalogosok és kerékpárosok mellett.
Az ezen feltételek mentén tesztelt autók közül kettő kiemelkedett a vizsgált járművek sorából, rendkívül magas szintű „támogatási kompetenciát” és kiváló „biztonsági támogatást” mutatva. A BMW i5 és a Mercedes-Benz C-osztály rendszerei a „nagyon jó” minősítést kapták, mivel mindkét modell erős sebesség- és sávtartást biztosít, jelentősen csökkentve a vezető terhelését, ugyanakkor a rendszerek gondoskodnak róla, hogy a sofőr folyamatosan „képben legyen”, hogy szükség esetén könnyen átvehesse az irányítást. A „biztonsági támogatás” szempontjából a Mercedes különösen magas pontszámot ért el: a jármű az útpadkára húzódik, és kontrollált megállást hajt végre, ha a vezető nem reagál.
A Volkswagen ID.7 és a Volvo EC40 (korábbi nevén C40 Recharge) „jó” minősítést kaptak. Mindkét autó jól teljesített, bár hiányoztak a BMW-nél és a Mercedes-Benz-nél látott kifinomultabb funkciók és robusztus teljesítmény.
Az utolsó helyen, és a Euro NCAP által „nem ajánlott” kategóriában végzett a BYD ATTO 3 az Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájával (ACC – Adaptive Cruise Control). A sebességtartó rendszer nem megfelelően értelmezte az útjelző táblákat, és mérsékelten teljesített a „támogatási kompetencia” tekintetében. A „biztonsági támogatás” terén pedig a minimális követelményeket sem érte el, különösen az álló járművekkel szembeni gyenge adaptív sebességtartó automatika teljesítmény és a nem reagáló vezető esetén hiányzó beavatkozás miatt. Ebben a kritikus helyzetben a rendszer hosszabb tétlenség után egyszerűen kikapcsolja a kormányzási támogatást, miközben fenntartja a sebesség kontrolt, sorsára hagyva a nem reagáló vezetőt.
A Euro NCAP által most tesztelt összes rendszer kizárólag vezetéstámogatást nyújt. Ugyanakkor olyan fejlettebb technológiák is megjelenőben vannak, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezetőknek ne kelljen folyamatosan a vezetésre koncentrálniuk. A Euro NCAP továbbra is figyelemmel kíséri ezeknek a technológiáknak a fejlődését, hogy a fogyasztók számára releváns biztonsági információkat biztosíthasson.
„Ezek az értékelések alapvető betekintést nyújtanak a mai járművekben elérhető vezetéstámogató funkciókba. Először is, azoknak az autóvásárlóknak, akik érdeklődnek a technológia iránt, tisztában kell lenniük azzal, hogy bár a rendszer kényelmes vezetési élményt nyújt, bizonyos körülmények között hibák léphetnek fel, és helytelen használat esetén új kockázatokat is teremthet. Ezért elengedhetetlen, hogy a vezető felügyelete és helyzettudatossága a rendszer működtetése közben mindig biztosított legyen. 2024-ben az értékelés továbbfejlődött, két fő újítás bevezetésével. Egyrészt konkrét követelményeket határoztak meg a vezetőfigyelő rendszerek számára, amelyek a technológia hatékonyságát vizsgálják a tipikusan kockázatot jelentő vezetői állapotok – például a rendszer túlzott használata, hosszan tartó figyelemelterelődés és hirtelen bekövetkező események – felismerésében, így elősegítve egy olyan járműreakciót, amely megelőzheti a balesetet. Másrészt felvették a sebezhető úthasználókat az ACC teljesítmény és „biztonsági támogatás” szcenárióiban biztosítja, hogy az Adaptív Sebességtartó Automatika képes legyen kezelni az országutakon jellemző balesettípusokat.” — Adriano Palao Bernal, Euro NCAP ADAS és AD technikai vezető
A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.
autoklub.hu