Alapos teszteléssel készítik fel az új Opel Mokkát a sorozatgyártásra
- Végső beállításait kapja meg a Mokka következő generációja az Opel mérnökeitől
- Az új Opel Mokka akár 120 kilogrammal könnyebb az elődmodellnél
- A futóművet és az asszisztensrendszereket a sarkköri télben hangolták
- Nagyon dinamikusan megy az akkumulátoros-elektromos Opel Mokka-e
- Jelenleg a futóművet csiszolják tökélyre a Rodgau-Dudenhofen tesztközpontban
- Az új Mokka 2021 elején jelenik meg az Opel márkakereskedésekben
A teljesen újonnan konstruált Opel Mokka dinamikus, hatékony és értékes autó lesz. Az Opel mérnökei németes precizitással hajtották végre a bestseller következő nemzedékén a végső simításokat. Jelenleg a hesseni Rodgau-Dudenhofen tesztközpontban dolgoznak az utastér példás akusztikai komfortján, a csúcssebességig kiváló menetbiztonságon, illetve az Opelekre jellemző kormány- és fékérzésen. A márka futómű-, hajtómű-, elektronikai- és világítási szakemberei február óta foglalkoznak a sarkvidéki télben, a svéd Lappföld befagyott tavain és jégpáncéllal fedett országútjain, a futómű és az asszisztensrendszerek alapos hangolásával, menetpróbáival.
Az eljövendő Opel Mokka-generáció teljesen új konstrukció, a vállalat nagyon hatékony CMP platformja alapján. E modulrendszerű építőszekrény maximális flexibilitást nyújt a járműfejlesztéshez. Éppúgy megenged tisztán akkumulátoros-elektromos, mint belsőégésű motoros hajtást. A vevő választhat! A jármű súlyát nagy szilárdságú acélok alkalmazása szorítja le, illetve emeli meg a karosszéria szilárdságát. Elődjéhez képest 120 kilogrammot elérő mértékben lett könnyebb az új Mokka – szinte azonos tengelytávval és gumimérettel. Az elektromos Mokka-e akkumulátorai mélyen helyezkednek a padlóvázban, miáltal alacsonyabb a súlypont, és további 30 százalékkal nő a karosszéria merevsége – mindkét tényező a kiváló menetdinamika lehető legjobb előfeltételeit teremti meg. A vevők már most örvendhetnek egy nagyon agilis Mokka-generációnak, amely 2021 elején jelenik meg az autókereskedésekben. Addig pedig teljes gőzzel megy a kalibrálás.
Első fázis: tesztelés, hangolás, beállítások a sarkkörön
Az Opel mérnöke, Gunnar Nees, sosem fárad bele, hogy egymás után hajtsa a köröket egy befagyott tó jegén. Rendszeresen megáll pár percre, előveszi laptopját, kiolvassa a mérési eredményeket, jegyzőkönyvez minden egyes megtett kilométert. A svédországi Lappföld márciusa még csikorgóan hideg. Éppen ez felel meg az új Opel Mokka teszteléséhez. Itt játsszák össze az ABS, az ESP, az asszisztensrendszerek és az egész futómű működését.
Az álcázott kocsik még zöld-fekete fólia alatt rejtőznek, amelynek háromdimenziós mintája összemossa a kontúrokat. A volánnál ülő tesztmérnökön azért utaztak a messzi Északra, hogy belőjék a futóművet. Mind minden Opel, legyen az új Mokka is precíz viselkedésű, adjon jó visszajelzéseket, rugózzon komfortosan, ugyanakkor legyen kellően feszes a felfüggesztése. Egy Opel ugyanis nem engedhet meg magának kontrollálatlan karosszériamozgásokat, például, mikor közepes sebességgel ráfut egy nagy úthullámra. Hiszen az Opel filozófiájához biztonságos és stresszmentes autózás illik. Egy Opel legyen minden körülmények között könnyen uralható – ugyanakkor élvezetesen vezethető.
Ez érvényes bármilyen időjárásra is – a jeges Sarkkörön, vagy a földközi-tengeri nyár derekán. A precíz viselkedésen és a mindenkor jóindulatú menettulajdonságokon semmi sem változtathat! Éppen ezért csiszolnak minden egyes alkatrészt újra meg újra: a gáztöltésű lengéscsillapítókat éppúgy, mint a rugózást, a kormányzást. Minden lépésnél újra írják a vezérlő szoftvereket, hogy jó legyen a gáz- és a fékpedál-érzés, a kormány rásegítésének mértéke, illetve valamennyi asszisztensrendszer összjátéka.
Második fázis: csúcssebességgel német tesztpályákon
Az álcázott autó a tesztmérnökökkel együtt hazatér Németországba, a Rodgau-Dudenhofen Tesztközpontba. Gunnar Nees munkatársa itt Karsten Bohle, a Mokka második generációjának projektkoordinátora. „Mi az Opelnél nagyon örülünk, hogy nemsokára vevőink vezethetik az új Mokkát! A tesztelések mennek, mint a karikacsapás, alacsony súlypontú és kompakt külső méretű újdonságunk nagyon jól hangolható. Viselkedése és komfortja is szuper. Vezetése vegytiszta élvezet. Öröm a fejlesztésén dolgozni“, mondja Karsten Bohle.
A Tesztközpontban érettségizik le igazából az új Mokka. Gördülési komfortjának és belső zajának a kínzópályán is rendben kell lennie. Itt, nem messze az Opel rüsselsheimi központjától, Európa legtrükkösebb útburkolatait is leutánozták. A márka mérnökei évtizedek óta próbálnak autókat ezeken az utakon, és óriási tapasztalatkincset halmoztak fel. Finoman beszabályozzák a rugózást és a csillapítást, összehangolják az érzékeny reagálást a sportos precizitással. Az új Mokka kivételesen csekély gördülési zaja nagyon jó akusztikai komfortot eredményez, amelyet tovább fokoznak az utastér értékes anyagai. Semmi sem csikorog vagy zörög.
Igazán opelessé Rodgau-Dudenhofen vezetéstechnikai pályáján válik a kormány- és a futómű. A Mokka rugótornyait szériában merevíti két tartórúd. Nevük Tie Rods, fokozzák az első futómű precizitását, még egy kicsit agilisabbá teszik a kocsit. Játszi könnyedséggel fordítható rá az új Mokka az ívre, határhelyzetben is jóindulatúan fogadja a korrigálásokat, szabályzórendszerei példásan működnek. Jöhet a csúcsdiszciplína, Dudenhofen hosszú egyenesekből és emelt kanyarokból álló nagysebességű pályája. Itt az abszolút stabilitásról van szó, bármilyen tempónál. Hatása a későbbi mindennapokban, hogy óriási a biztonsági tartalék, ha például kisebb sebességgel kell váratlanul kikerülni valamit. Csak miután erről a körpályáról is elégedetten térnek vissza az Opel mérnökei, kapja meg a kocsi az „autópályára alkalmas” minősítést. Az új Opel Mokka bravúrosan vette ezt a vizsgát is. Azért egészen nyárig tesztelik tovább, és ha éretté válik a sorozatgyártásra, év vége felé beindulhat a futószalag.