A tesztek alapján a Toyota C-HR Európa legtisztább nem elektromos személyautója

Újabb két tucat típust minősített az új autók környezetvédelmi teljesítményét elemző Green NCAP szervezet, a tavalyinál sokkal szigorúbb mérések komoly meglepetést jelentettek.

Az idei évre átdolgozta minősítési rendszerét a Green NCAP, az Európa legnagyobb autóklubjai, autós érdekképviseletei, valamint közlekedési minisztériumai által létrehozott szervezet.

A Green NCAP 2020-tól a korábbi kettő helyett immár három, egyformán súlyozott szempont szerint vizsgálja az új autókat. Míg korábban csak az autók általános károsanyag-kibocsátását és hatásfokát vizsgálták, mostantól külön ellenőrzik az üvegházhatást erősítő gázok – különösen a szén-dioxid (CO2), a metán (CH4) és a dinitrogén-monoxid (N2O) emisszióját.

Az általános károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során a korábbinál nagyobb figyelmet szentelnek az ammóniának (NH3) és a különböző nitrogén-oxidoknak (NOx). A szervezet nullától öt csillagig minősíti az autókat; az előbbit a törvényi előírásoknak épp csak megfelelő, az utóbbit pedig a rendelkezésre álló technológiákat a legteljesebb mértékben kiaknázó modellek érdemlik ki. Az idei év másik újdonsága, hogy immár fél csillagot is osztanak, így árnyaltabban értékelhető az autók teljesítménye.

A Green NCAP első körben 24 típust vizsgált meg az új feltételrendszer szerint. Benzin, dízel és gázüzemű modellek, hibridek és tisztán elektromos járművek, első-, hátsó- és összkerékhajtású típusok, automata és kézi sebességváltós hajtásláncok szerepeltek a listán.

Mivel a tisztán elektromos járművek a felhasználás helyén egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, az első és harmadik vizsgálati pontban maximális pontszámot kaptak.
Szintén tíz pontot érdemeltek a hatásfokra – ezt ugyan külön nem említi a szervezet, de logikus, hogy a nehezebb, nagyobb teljesítményű villanyautók esetében, amelyek pazarlóan bánnak az akkumulátorban tárolt energiával, rosszabb pontszámot osztanak ki.

Arra máris ígéretet tett a Green NCAP, hogy a jövőben a járművek teljes életciklusára eső emissziós értékeket – az elektromos autóknál például az akkumulátorok gyártásának környezeti lábnyomát – is figyelembe veszik. Azonban ez a tesztsorozat még nem tartalmazta ezt a szempontot.

Figyelemre méltó tény, hogy a harmadik helyen végzett a Toyota C-HR 1.8 Hybrid modellt kizárólag két teljesen elektromos autó tudta csak megelőzni, mindenki mást maga mögé utasított a Toyota népszerű modellje.

Ezzel is igazolva, hogy a Toyota huszadik éve tökéletesített öntöltő (full) hibrid hajtástechnológiája optimális egyensúlyt teremt a kedvező üzemanyag-fogyasztás, az egészségre káros anyagok kibocsátása és az üvegházhatás kialakulásához hozzájáruló anyagok emissziója terén. Hogy nem minden hibrid egyenrangú, azt egy másik benzin-elektromos szabadidőjármű 2,5 csillagos eredménye szemlélteti.

A lista egyéb tagjainál többségében a papírforma érvényesült. Minél kisebb egy autó, annál kedvezőbb az üzemanyag-fogyasztása, és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátása; minél nagyobb a homlokfelülete (szabadidőjárművek és buszlimuzinok), annál több energiát emészt fel a mozgatásuk.

A dízelek jellemzően jól teljesítenek a károsanyag-kibocsátás terén, összességében azonban (egy kivétellel) nem értek el túl jó eredményeket, mivel a vizsgálat megállapította, hogy a működésük során aggasztóan sok dinitrogén-monoxid kerül a légkörbe. Hat olyan típus is van, amely egynél is kevesebb pontot ért el ezen a téren (a lehetséges tízből).

Meglepő, bár logikus a sűrített földgázzal üzemelő típusok viszonylag rossz eredménye. Miközben a közvélemény és a szakma kifejezetten tiszta technológiaként tartja számon a CNG-t, az üzemanyag alacsony energiasűrűsége, illetve magas metántartalma megbosszulja magát a Green NCAP összetett elemzésében. A szervezet egyébként a kritériumrendszer összeállításánál az európai fogyasztók véleményét is kikérte; a vizsgált szempontok egy alapos felmérés eredményeként születtek meg.

Green NCAP 2020 teszteredmények

ModellCsillagok száma (5/)Légtisztaság (10/)Hatásfok (10/)Üvegházhatás (10/)Üzem-anyagHajtás-képletSebesség-váltó
        
Hyundai KONA Electric 39.2 kWh5101010elektromos4×2automata
Renault ZOE R110 ZE505101010elektromos4×2automata
Toyota C-HR 1.8 hybrid3,566,95,4full hibrid4×2automata
Mercedes-Benz C220d375,72,9dízel4×2automata
Peugeot 2008  1.2 PureTech 11035,35,84,8benzin4×2kézi
Peugeot 208 1.2 PureTech 10034,76,25,1benzin4×2kézi
Renault Captur 1.3 TCe 13035,15,34,7benzin4×2kézi
Renault Clio TCe 10034,66,95benzin4×2kézi
SEAT Ibiza 1.0 TGI CNG36,75,74,5földgáz4×2kézi
VW Polo 1.0 TSI36,36,24,9benzin4×2kézi
BMW 320d2,56,260,6dízel4×2automata
Dacia Duster Blue dCi 1152,55,15,12,8dízel4×2kézi
Honda CR-V 2.0 i-MMD hybrid2,55,34,24,1hibrid4×2CVT
Nissan Qashqai 1.3 DIGT2,56,14,54,1benzin4×2kézi
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 1302,54,35,32,8dízel4×2automata
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet2,53,34,94,2benzin4×2kézi
VW Passat 2.0 TDI DSG2,54,662,1dízel4×2automata
Audi A4 Avant 40 g-tron 2.0 CNG24,63,31,9földgáz4×2automata
Jeep Renegade 1.6 Multijet24,94,70,8dízel4×2kézi
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 16523,84,13,7benzin4×2kézi
Kia Sportage 1.6 CRDi1,53,43,20,1dízel4×2automata
Mercedes-Benz V250d1,57,21,20,0dízel4×2automata
Opel Zafira Life S 2.0 D1,56,81,30,1dízel4×2automata
VW Transporter California 6.1 2.0 TDI1,55,60,60,0dízel4×4automata

Fotók: Toyota, GreenNCAP

https://tesztalelkemindennek.hu/2020/12/02/az-elektromos-kona-es-a-renault-zoe-a-green-ncap-teszt-elen/