A Sensible 4 önvezető járműszoftverét a finn Lappföldön tesztelik
A gyorsan növekvő és nemzetközivé váló, az önvezető szoftverekre szakosodott finn vállalat, a Sensible 4 egy önálló tesztjárművel gyűjti az információkat a különböző téli közlekedési környezetekről és a Fell-Lappföld helyzetéről.
December 14-én, hétfőn az önvezető szoftvereket fejlesztő Sensible 4 bejelentette együttműködését a Toyota Motor Europe céggel, és egy automatizált járművel teszteli technológiáját Lappföldön. A tesztidőszak célja, hogy mérési adatokat gyűjtsön kedvezőtlen időjárási körülmények között, és tesztelje az autonóm szoftver legújabb funkcióit, amelyeket a Sensible 4 2022-ben indít.
A Lappföldön közlekedő tesztjármű a Sensible 4 első kereskedelmi szoftverének bétaverzióját használja. Az elkészült terméknek a világon a maga nemében elsőnek kell lennie, amely biztonsági vezető nélkül képes bármilyen időjárási körülmények között működni. A téli tesztek fontos köztes szakasz a fejlődésében.
– A vállalat 2017-es alapítása óta teszteket hajtottunk végre Lappföldön. Minden télen három-négy tesztkampányt terveztek lebonyolítani. Nagy hangsúlyt fektettek a kihívásokkal küzdő útviszonyokkal kapcsolatos adatok gyűjtésére – magyarázza Harri Santamala vezérigazgató.
A legjobb téli tesztkörnyezet az autonóm vezetéshez
Lappföld kiválóan alkalmas az autonóm vezetés téli tesztelésére, ha a teszt tárgya az Északi-sarkvidék téli körülményeit és kihívásokkal teli vidéki környezetet, infrastruktúrát vagy annak hiányát jelenti.
– Jelenleg teszteljük például a járművekbe szerelhető érzékelőket. Az időjárás változásával a 3D modelleket létrehozó LiDAR érzékelők nedvességet és jeges gőzt halmoztak fel, megváltoztatva a méréseket. Ezt jó volt tudnunk. Jelenleg rengeteg LiDAR szenzorszállító van, ezért nem akarjuk megvásárolni a legdrágábbakat, ha azok nem minden körülmények között működnek – magyarázza Antti Hietanen, a tesztelési szakértő.
A Sensible 4 az autonóm járművek lappföldi tesztelésének általános megoldását is teszteli.
– Minden funkciónak, például a helymeghatározó szolgáltatásoknak és a jármű vezérlőrendszernek, megfelelően, együtt és függetlenül kell működnie. Szükségünk van a téli infrastruktúra példán alapuló képadataira is, hogy a képazonosító algoritmusaink téli környezetben működhessenek. Ez havas épületekre, fákra, járművekre és utakra, valamint az úton kavargó hóra vonatkozik.
A Sensible 4, amely különböző gyártók több járművét automatizálta, most Muonio központjában teszteli az önvezető szoftverrel felszerelt Toyota Proace-t, ahol a járművek mellett gyalogosok, gyermekek, kerékpárosok, sőt rénszarvasok is vannak az utakon.
A finn határőrség saját használatra korlátozható udvarán kipróbálhatjuk a jármű extrém viselkedését, amelyet nehéz lenne tesztelni a többi forgalom mellett. Másrészt jelentős magasságkülönbségek és fordulatos utak voltak Levi irányában, amelyek változatosabb adatokat szolgáltattak számunkra Lappföldről.
Elősegítik az autonóm közlekedés kutatását Lappföldön
A Lappföldön az önvezető járművek tesztelésének legfontosabb oka a régió sarkvidéki téli környezete. Télen elegendő mennyiségű hó, hideg és sötétség van Lappföldön. A gumiabroncs-, alkatrész- és járműgyártók a Lappföldön található számos tesztközpontban tesztelik termékeiket; Muonióban, Inariban és Rovaniemiben.
A Sensible 4 tesztszakértője, Antti Hietanen nagyra értékeli, hogy a Lapland Proving Ground vizsgálóhelyei, amelyek alkalmasak az önálló vezetési tesztekre, a tesztcsoport Oloson található szálláshelye mellett találhatók. A tesztpálya szintén csak egy kőhajításnyira van Európa legjobban felszerelt intelligens úttól, amely szintén hozzájárul az útkutatás szolgálatához:
– Lappföld pozitívan viszonyul az autonóm vezetéshez. A kutatás és fejlesztés célja, hogy itt támogassák.
A WinterSim projekt, amelyet 2020 nyarán kezdeményeztek a Lappföldi Alkalmazott Tudományegyetemen, téli adatokat gyűjt a járművek szimulációs teszteléséhez. A téli körülmények megteremtése a valódi téli paraméterekkel végzett szimuláció számára globálisan új mérföldkő a virtuális környezetben zajló járművek tesztelésében. A cél egy téli tesztelési környezet megtervezése, ahol a szimulációs modell és a Snowbox tesztelési környezet az automatizált vezetéshez találkozik Fell-Lappföldön.
– Be kell vonni a finn telet a szimulációs tesztekbe, amelyek jelentős szerepet játszanak az automatizált rendszerek fejlesztési munkájában. Így mi is hozzájárulunk ahhoz, hogy a gyártók finn Lappföldre érkezzenek téli tesztek elvégzésére. Ily módon több új tesztelési műveletet kívánunk megszerezni, és elősegítjük az automatizált vezetés biztonságos és időjárásálló megoldásának bevezetését – zárja beszédét Reija Viinanen , az Aurora Snowbox vezérigazgatója, a WinterSim projekt résztvevője.