A Peugeot 205 az elmúlt fél évszázad legjobb tesztautója
Európa egyik legfontosabb autós magazinja felkérte olvasóit, szavazzák meg a lap fennállásának legkiválóbb tesztautóját. Közel ötven év és több ezer típus távlatából egyértelmű győztesként emelkedett ki a Peugeot 205.
Az 1973-ban alapított, havonta több mint 50 ezer példányban kiadott brit What Car? Európa egyik legrégebben fennálló és legolvasottabb autós havilapja. A kifejezetten praktikus vásárlási tanácsokra szakosodott magazin szerkesztői az évek során több ezer autót teszteltek. Ezek többsége óhatatlanul beleszürkült a hatalmas tömegbe, voltak azonban emlékezetes modellek is. Olyanok, amelyekre évtizedek távlatából is nosztalgikus örömmel gondolnak vissza a rangidős újságírók és a hűséges olvasók – a lap pedig nem volt rest, és összegyűjtötte ezeket, hogy aztán megválassza minden idők legkiválóbb What Car? tesztautóját.
A különböző évtizedekből összesen tíz modellt válogattak be a döntőbe a szerkesztők, majd az olvasókra bízták, hogy válasszák ki közülük az abszolút győztest. A döntősök között többségben voltak azok a modellek, amelyek bemutatásakor elnyerték a What Car? Év autója díját, ez azonban nem volt feltétel, ahogy a presztízs sem: a mezőnynek a felét tették ki a prémium autók, a jelöltek között éppúgy szerepelt városi kisautó, mint családi gépkocsi vagy szabadidőjármű. Csupán két követelmény volt: az egyik, hogy a típus ne legyen idősebb a lapnál, azaz 1973-as vagy későbbi modell legyen, a másik pedig, hogy kizárólag széles körben elérhető, nagy darabszámban gyártott típusok kerülhettek be a Top 10-be.
A szerkesztők felkészültek a szoros versenyre, hiszen kiváló modellek mentek át a kezdeti rostán, az olvasók azonban máshogy gondolták. Csaknem minden második szavazatot (47%) a Peugeot 205-ösre adtak le, így végül a francia kisautó lenyűgöző fölénnyel nyert a versenyen. A dobogó alacsonyabb fokain két nem kevésbé ismert típus: a BMW 5 (E39) és a Volkswagen Golf V állt.
„Mindenki számára kínált megoldást a 205-ös modellcsalád” – írta az egyik olvasó, „ma is modernnek tűnik” – vélte egy másik. És persze ne feledjük, hogy „mindegyik modellváltozat zseniális vezetési élményt kínált.” Ismerős a lelkesedés, hiszen a magazin szerkesztői maguk sem voltak visszafogottabbak, amikor 1984-ben a Peugeot frissen bemutatott újdonságának ítélték oda az Év Autója díjat. „A Peugeot 205 a márkára hagyományosan jellemző értékeknek – a komfortnak, a civilizált viselkedésnek és a kifinomultságnak – köszönhette a What Car? Év Autója díjat. Ugyanakkor a 205-ös minden, csak nem hagyományos: a felsőbb szegmensekben megszokott igényességet, harmóniát és eleganciát ülteti át a városi kisautók zsúfolt mezőnyébe. A 205-ös megjelenésével a kisautó műfaja végérvényesen nagykorúvá vált.”
A Pininfarina által tervezett 205-öst azonban nem kezdeti ragyogása tette emlékezetessé, hanem az, hogy pályafutásának másfél évtizede során, 5,3 millió eladott darab után is meg tudta őrizni lendületét, újszerűségét, valamint élvezetes vezethetőségét. A sportmodellektől a takarékos dízelekig, a kabriótól a Multi furgonon át a végül meg nem valósult Verve kombi-tanulmányig rendkívül sokoldalú társ volt a mindennapokban, a Peugeot 205 T16 révén pedig még a motorsport-szuperhős szerepkörében is helyt állt, méghozzá nem is akárhogyan: 1985-ben és 1986-ban egyéni és konstruktőri világbajnoki címet szerzett a WRC rali világbajnokságban, majd 1987-ben és 1988-ban megismételte ezt a bravúrt a világ legkíméletlenebb terepraliján, a Párizs-Dakaron.
A What Car fennállásának négy legkedveltebb tesztautója az olvasók szerint:
Típus | Gyártás évei |
Peugeot 205 | 1983-1998 |
BMW 5 (E39) | 1995-2004 |
Volkswagen Golf V | 2003-2009 |
Audi A3 | 2012-2020 |
Illusztrációk: Peugeot