A Nissan hűsítő fényezéstechnológiát tesztel
- A beágyazott metaanyagok csökkenthetik az utastér hőmérsékletét és mérsékelhetik az energiafelhasználást, ezzel csökkentve a nyári kánikula hatásait
A Nissan egy olyan innovatív járműipari festéket tesztel, melynek célja a gépkocsik utasterének hűsítése a nyári melegben, ezzel csökkentve a légkondicionáló rendszer energiafelhasználását.
A sugárzásos hűtési termékek specialistájával, a Radi-Cool-lal együttműködve kifejlesztett festék metamateriális, szintetikus kompozit anyagokat tartalmaz, amelyek szerkezete olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek a természetben általában nem fordulnak elő.
A projekt a Nissan különböző fejlesztéseinek egyike, amelyek segítségével elősegítik az utazást, de egyben erősítik a környezettudatosabb és fenntarthatóbb társadalmak kiépítését is.
2023. novemberében a Nissan 12 hónapos megvalósíthatósági kísérletet kezdett a Haneda tokiói nemzetközi légikikötőben. A Japan Airport Terminal Co., Ltd., Radi-Cool Japan, és az All Nippon Airways (ANA) repülőtéri szolgáltatóval közösen indították a teszteket. A Nissan hűsítő fényezését egy, az All Nippon Airways (ANA) flottájába tartozó Nissan NV100 szolgálati kocsira helyezték fel.
A Haneda repülőtér nagy, nyitott aszfaltja tökéletes környezetet biztosított a festék, magas hőmérsékletű közegben való teljesítményének értékeléséhez.
Bár még csak a tesztelési fázisban van a projekt, az eddigi eredmények nagyon bíztatóak. Egymás mellett a napon parkolva a Nissan hűsítő festékkel kezelt járműve akár 12 Celsius-fokkal alacsonyabb külső felületi hőmérsékletet és akár 5 Celsius-fokkal hűvösebb belső teret mutatott a hagyományos autófestékkel ellátott járműhöz képest.
A festék hőkezelési teljesítménye különösen szembeötlő, ha a jármű jelentős ideig áll a nap alatt. A hűvösebb utastér nem csak kellemesebb, de kevesebb légkondicionálást is igényel, hogy kényelmes hőmérsékletre hűtsük azt le. Ez segít tehermentesíteni a motort, vagy elektromos járművek esetén csökkenti az akkumulátor igénybevételét. Mindkét hajtáslánc esetén várhatóan javul a teljesítmény és az utasok utazási élménye is.
A Nissan hűsítő festékében megtalálható metaanyag kettő mikroszerkezetű részecskét tartalmaz, amelyek a fényre reagálnak. Az egyik visszaveri a napsütésben található infravörös közeli sugarakat, amelyek a hagyományos fényezésekben molekuláris szinten okoznak rezgést, amivel hőt termelnek.
A másik részecske teszi lehetővé az igazi áttörést. Olyan elektromágneses hullámokat gerjeszt, melyek ellensúlyozzák a Nap sugarait, ezzel a járművet érő energiát a járműtől a légkörbe irányítják. Ez a két részecske együttesen segítik a Nissan hűsítő festékét, abban, hogy csökkentse a tetőre, motorháztetőre, ajtókra és lemezekre irányuló hőt.
A fejlesztés vezetője Dr. Susumu Miura, a Nissan Kutatóközpont Fejlett Anyagok és Feldolgozás Laboratóriumának vezető menedzsere és szakértője. Vezető szerepet játszott a Nissan díjnyertes zajcsökkentő akusztikai anyagának kifejlesztésében, és karrierje nagy részét a Nissannál annak szentelte, hogy feltárja az autók csendesebbé, hűvösebbé és hatékonyabbá tételének lehetőségeit.
„Az az álmom, hogy olyan autókat alkossak, amelyek energiafogyasztás nélkül lehetnek hűsebbek.” fejtette ki Miura. „Ez kifejezetten fontos az az elektromos autók korszakában, ahol nyáron, a légkondicionálók működése jelentős hatással van a járművek akkumulátorának töltöttségére.”
Bár a hűsítő festék nem újdonság, de eddig főleg épületek és építmények esetében alkalmazták. Általában nagyon vastag rétegben festőhengerrel kell felvinni a felületre. Mivel nincs világos fedőréteg, érintéskor meszes maradványt hagyhat maga után.
Miura legfőbb kihívása a festékek autóipari fejlesztése során annak a biztosítása volt, hogy a festék átlátszó fedőlakkot is tartalmazzon, festékszóróval is fel lehessen vinni a fedőréteget, és hogy megfeleljen a Nissan szigorú belső minőségi elvárásainak.
A kutatás 2021-es indítása óta Miura és csapata több mint 100 mintát tesztelt és jelenleg a 120 mikronos vastagságú változatot vizsgálják, ami megközelítőleg hatszor vastagabb, mint az átlagos autóipari fényezésnél használt festékréteg. Megbizonyosodtak róla, hogy ellenáll a sónak, a hámlásnak, a lepattogzódósnak, a karcolásoknak és a kémiai reakcióknak, valamint megerősítették a színkonzisztenciát és a javíthatóságot. A kutatás előrehaladtával Miura és csapata folytatja a vékonyabb, de ugyanolyan szintű hűtési teljesítményt nyújtó lehetőségek feltárását.
A tesztelések során Miura csapata abban reménykedik, hogy a jövőben egyedi megrendeléseknél és szélesebb színválasztékban is kínálni tudják majd ezt a speciális fényezést.
Miura nagy potenciált lát ebben a projektben, főleg a kishaszongépjárműveknél, leginkább a kisteherautók és a mentőautók esetén, amelyek a nap legnagyobb részét az utakon töltik.
Forrás: https://global.nissannews.com/en/releases/nissan-trialing-cool-paint-technology
FRISS PARALIMPIAI HÍREINK >>>
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!