A korszerű finomrészecskeszűrő-technológiát tesztelő kísérleti projekt első eredményei
- Két eSprinter az Osztrák Postánál, amelyek beépített szűrőkkel vannak felszerelve, hogy csökkentsék a finomrészecske-kibocsátást
- A grazi kísérleti projekt az első teszteredményeket szolgáltatja a valós működésből
- Augusztus óta mindkét eSprinter megbízhatóan kézbesíti a csomagokat Graz városközpontjában
Augusztusban az Osztrák Posta (Österreichische Post), az ország legnagyobb postai szolgáltatója által üzemeltetett két eSprinter elülső moduljában integrált finomrészecskeszűrőket szereltek fel a részecskekibocsátás csökkentésére. Azóta a teljesen elektromos kisteherautók minden nap kirándulnak Grazban, és mára összesen közel 6400 km-t tettek meg szállítási útvonalukon. A Mercedes-Benz Vans az osztrák postával közösen a MANN+HUMMEL-lel együttműködésben kifejlesztett szűrőtechnológiát valós életben teszteli. A technológiát először 2021 októberében vezették be a Mercedes-Benz Vans SUSTINEER (SUSTAINABILITY PIONEER) technológiai platformjával. A tesztüzem további eredményei 2023 közepén várhatók.
Graz. A levegő minősége kulcsfontosságú tényező a városi életminőség szempontjából. A CO2-kibocsátás és a finom részecskék azonban mindenekelőtt negatív hatással vannak az emberekre, a környezetre és az éghajlatra. A finomszemcsés szennyezés csökkentése, valamint a valós működés hatékonyságának, időjárási hatásainak és tartósságának átfogó megértése érdekében a Mercedes-Benz Vans, az osztrák posta és a MANN+HUMMEL kísérleti projektet indított augusztusban. Ebből a célból az Osztrák Posta által üzemeltetett két eSprinter szériajárművet integrált finomrészecskeszűrővel szerelték fel az első modulba. Azóta a két eSprinter Graz belvárosában van. Útjaikat heti körben teljesítik, így a beépített finomrészecske-érzékelők segítségével reprezentatív értékeket határoznak meg a finomrészecske-koncentrációra.
Az első eredmények három hónap után
Napi túráik során a teljesen elektromos kisteherautók egyenként átlagosan 60 km-t tesznek meg. Az útvonalak a kalsdorfi postai logisztikai központból Graz városközpontjába és vissza vezetnek. Egy túrán a két eSprinter mindegyike átlagosan 160 csomagot kézbesít, és alig 100-szor áll meg.
A szűrők MANN+HUMMEL szűrési szakember általi ellenőrzése és vizsgálata után megállapítható, hogy a szűrők sértetlenek és deformálódásmentesek. A kísérleti projekt kezdete óta az eSprinter csaknem 60 napig használatban van, és mindegyik körülbelül 6400 milligramm port szűrt ki a környezeti levegőből.
Ez már néhány hét próbaüzem után egyértelművé teszi, hogy a szűrők használata ebben a városi szállítási helyzetben megfelelő felhasználási eset. A finom részecskéket a forrás közelében szűrik ki, vagyis ott, ahol a legmagasabb a koncentráció szintje a városban.
A kísérleti projekt a szűrők tartóssága mellett a járművekre gyakorolt hatásokat is elemzi.
A szűrők tartósságát nyomásveszteség mérésekkel igazoltuk, és 15 százalékos terhelési állapotot határoztunk meg. Egyelőre nincsenek korlátozások a működésre, és a további betekintés érdekében a kísérleti projekt 2023 közepéig tart.
A németországi Duisburg város Energia- és Környezettechnológiai Intézete (IUTA) tudományos támogatást nyújt a projekthez. A szűrőket a Mercedes-Benz Vans és a Mann+Hummel szűrési szakemberek rendszeresen ellenőrzik a helyszínen.
A kezdeményezés zökkenőmentesen illeszkedik az Osztrák Posta intelligens átfogó koncepciójába, amely „Green Graz” néven ismert. A grazi osztrák postaflotta 2021 novembere óta kizárólag elektromos járműveket használ a csomagok, levelek, reklámposta és nyomtatott sajtó kézbesítésére, biztosítva, hogy ezek kézbesítése nulla helyi CO2-kibocsátás mellett történjen. Ily módon az Osztrák Posta intézkedései hozzájárulnak a CO2- és zajkibocsátás csökkentéséhez a városban. A kísérleti projekt célja, hogy bemutassa, hogyan lehet ezeket a sikereket tovább optimalizálni. Az osztrák posta azt tervezi, hogy 2030-ra kizárólag elektromos járműveket használ a kézbesítéshez az egész országban. Az idei év tavasza óta a flotta csak a teljesen elektromos szállítójárművekkel bővült.
2021-ben már bemutatták a SUSTAINEER-ben: az első modul és az alsó szűrők javítják a levegő minőségét
A kísérleti projekt technológiája a Mercedes-Benz Vans SUSTAINEER technológiai platform fejlesztéséből származik. A SUSTAINEER bemutatja, hogy a villamosított kereskedelmi közlekedési szektor hogyan járulhat hozzá az élhető városokhoz és az erőforrások megőrzéséhez. A 2021 végén bemutatott technológiai platform két finom részecskeszűrővel van felszerelve, amelyek kompenzálják a gumiabroncsok, a fékek és az aszfalt kopását. A legkorszerűbb szűrőtechnológiát a MANN+HUMMEL szűrési specialistával együttműködésben fejlesztették ki, és kompenzálja a finomrészecske-kibocsátást a jármű közvetlen közelében, egészen tíz mikrométeres részecskeméretig (PM10). A szűrés hatékonysága tovább növekszik, ha magasabb a környezeti részecskék mennyisége. Ez azt jelenti, hogy a gyengébb levegőminőségű városi területeken sokkal nagyobb mennyiségű szálló por szűrhető ki.
A SUSTAINEER elülső moduljába integrált szűrőt jelenleg az Osztrák Posta kísérleti projektjében tesztelik. Kiszűri a finom részecskéket a levegőből, a már a járműben lévő szívóventilátorral együtt működik. Ezáltal nemcsak a levegő minőségét javítja a légáram felhasználásával, hanem kis menetsebességnél és a töltési folyamat során is ki tudja szűrni a külső levegő finom részecskéit. Ezenkívül a jármű fel van szerelve egy finomrészecske-érzékelővel, amely méri a levegő finomrészecske-koncentrációját, és ennek megfelelően tudja szabályozni a szűrési teljesítményt. Ez azt jelenti, hogy a jármű mobil mérőállomásként is használható. A szűrőelemek az éves szerviz során könnyen eltávolíthatók és cserélhetők.