A Dakarra tesztelik a hibrid Toyota teherautót
Hibrid teherautót küld a 2022-es Dakarra a Toyota-csoport
Elkészült a Hino Motors versenyteherautója, amellyel Szugavara Teruhito januárban huszonkettedszer vág neki a Dakar-ralinak. A különlegesen felkészített jármű hibrid hajtásláncot kapott.
Túlzás nélkül állíthatjuk: Szugavara Teruhito nélkül nincs Dakar-rali. A jövőre ötven éves versenyző eddig huszonegy alkalommal vett részt a világ legkeményebb terepraliján, ebből tizenötször pilótaként. Ebből a tizenötből tízszer az összesítésben a Top 10-ben végzett, illetve az elmúlt tizenhárom évben verhetetlen volt a 10 liter alatti lökettérfogatú versenyteherautók mezőnyében.
Teruhito-szan igazi legenda, méltó utóda édesapjának, Szugavara Josimaszának, aki 36 Dakar-ralin vett részt, méghozzá kihagyás nélkül, és ezzel a Guinness világrekordok könyvébe is bekerült. Az apát nem nem könnyű felülmúlni, ám fia most olyasvalamire készül, ami nem adatott meg édesapjának: hibrid versenyautóval indul a jövő évi, 2022-es Dakaron.
Az alapokat az a versenykamion adja, amellyel a Hino Team Sugawara 2020-ban versenyzett, ám minden porcikájában átdolgozták. A belső égésű motor újonnan kifejlesztett, kiemelkedő hatásfokú turbófeltöltőjének köszönhetően 800 lóerőt ad le. Ehhez jön hozzá a villanymotor, amely a Hino Motors tájékoztatása szerint kondenzátorból nyeri a működéséhez szükséges energiát.
A komplett hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye meghaladja az 1000 lóerőt, ám talán ennél is fontosabb, hogy a nagyteljesítményű villanymotor késlekedés nélkül fejti ki erejét, így dinamikusabbá, robbanékonyabbá téve a jármű vezethetőségét. Ebben a villámgyorsan kapcsoló, automata verseny-sebességváltó, valamint az alumínium és üvegszálas kompozit panelek alkalmazásával könnyített karosszéria is szerepet játszik.
A csapat az októberi tesztelések során elvégezte a hibrid hajtáslánc, az automata sebességváltó és a felfüggesztés finomhangolását. A jármű gyorsítóképessége „drámai mértékben javult”, számolt be a fejleményekről Szugavara Teruhito csapatfőnök és pilóta, hozzátéve, hogy a Hino 600-asra épülő hibrid modell sebessége több mint bizakodásra ad okot. „Alig várjuk, hogy magasabb kategóriákban induló versenytársainkkal összemérhessük az erőnket.” – tette hozzá a csapat első számú embere.
Hino Team Sugawara Hino 600 hibrid versenyteherjármű műszaki adatai
Pilóta | Szugavara Teruhito |
Alapmodell | HINO 600 széria |
Belső égésű motor | A09C-TI (köztes töltőlevegőhűtővel) |
Belső égésű motor konfiguráció | Négyütemű, soros hathengeres dízelmotor |
Belső égésű motor lökettérfogat | 8866 cm3 |
Belső égésű motor max. teljesítmény | 800 LE (588 kW)@ 2800/perc |
Belső égésű motor max. forgatónyomaték | 2430 Nm @ 1600/perc |
Villanymotor max. teljesítmény | 280 LE (206 kW) |
Max. rendszerteljesítmény | 1080 LE (794 kW) |
Hajtásképlet | Állandó összkerékhajtás |
Erőátvitel | Automata sebességváltó (6 előremeneti, egy hátrameneti fokozat) |
Osztómű | Kapcsolható felező, központi differenciálzár |
Abroncsok | XZL 14.00R20 |
Menetkész tömeg | 8600 kg |
Teljes hosszúság | 6700 mm |
Teljes szélesség | 2500 mm |
Teljes magasság | 3100 mm |
Tengelytáv | 4170 mm |
Üzemanyagtartály kapacitása | 800 liter |
Fotók: Hino Motors