A 25 éve rendezett autóteszt indított el mindent
Integrált biztonság: A Mercedes-Benz holisztikus filozófiája
Ami a járműfejlesztést illeti, a Mercedes-Benz évek óta elkötelezett az „Integrális biztonság” holisztikus filozófiája mellett. A cég már az 1990-es évek végén először négy fázisra sorolta a biztonsági rendszerei által nyújtott támogatást. Ez a megközelítés az aktív és a passzív biztonság elemeit ötvözi a lehető legmagasabb szintű biztonság elérése érdekében.
- fázis: Segítségnyújtás vezetés közben. Ez a fázis olyan elemeket tartalmaz, mint a kezelhetőség, a jó fékrendszerek, a precíz kormányzás, a jó láthatóság még éjszaka is, valamint minden olyan rendszer, amely a vezető egészségének megőrzéséhez szükséges, mint például a légkondicionálás vagy a kényelmes ülések. Ezen kívül megtalálhatóak a kiterjedt vezetőtámogató rendszerek, a DRIVE PILOT és az intelligens világítási berendezések.
- fázis: Felkészülés a lehetséges balesetekre. Az ebben a fázisban részt vevő rendszerek egyre több kritikus helyzet felismerésére és olyan célzott akciók kezdeményezésére képesek, amelyek megelőzhetik a baleseteket vagy csökkenthetik azok súlyosságát. Az érintett rendszerek példái közé tartoznak a vezetőtámogató rendszerek, a vészfékrendszerek és a PRE-SAFE® berendezések.
- fázis: Védelem baleset esetén. Ez a fázis magában foglal minden olyan elemet, amely javítja a balesetek kimenetelét, a karosszériától a merev utascellával és a gyűrődési zónákkal a biztonsági övekig, az övfeszítőkig és a több légzsákig.
- fázis: Segítségnyújtás baleset után. Ez a szakasz a baleset bekövetkezte után tett intézkedésekre vonatkozik, amelyek az automatikus segélyhívásoktól, a vészvillogók felkapcsolásán és az ajtózárak kinyitásán át a légzsák kioldását követően a belső tér gyors szellőztetéséig terjednek.
Központi szoftver, mint új fejlesztési fókusz
A Mercedes-Benz jelenleg egy izgalmas újításon gondolkodik: a leendő MB.OS platformon alapuló központi szoftver váltja fel a jelenlegi architektúrát, annak számos vezérlőegységével és sorával. Ez minimalizálja a lehetséges hibaforrásokat, és alapot biztosít a vezérlőrendszerek számára, hogy még gyorsabban reagáljanak az érzékelő jeleire. Amikor a különböző működtetők központilag koordinálják az autó menetdinamikáját, ez új lehetőségeket kínál a vezetési élmény finomhangolására – a rendkívül kényelmestől a sportos és dinamikusig.
Világos cél a jövőre nézve: Balesetmentes vezetés 2050-re
Az autóipari technológia fejlődése még korántsem ért véget. Ezért a Mercedes-Benz Group AG vállalja a felelősséget a közúti biztonság további javításáért. Végül is az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2018-as közúti közlekedésbiztonsági jelentésében szereplő becslések szerint világszerte még mindig körülbelül 1,3 millió ember hal meg közúti balesetekben évente. Ugyanakkor a WHO jelentése szerint 20-50 millió ember szenved súlyos sérüléseket. Biztonsági és asszisztens rendszerei révén a Mercedes-Benz fáradhatatlanul dolgozik a „Vision Zero” célja felé. A cél az, hogy 2050-re nulla legyen a halálos baleset, 2030-ra pedig a felére csökkenjen a halálos balesetek és súlyos sérülések száma 2020-hoz képest. A német szövetségi kormány beépítette ezt az elképzelést a koalíciós megállapodásába, míg a WHO az ENSZ regionális bizottságaival együtt ugyanilyen elkötelezett. A „Zéró vízió” eléréséhez számos különböző tudományágnak és intézménynek kell kéz a kézben dolgoznia, a közlekedési és várostervezőktől a közúti hatóságokig és a jogalkotókig. A biztonságos infrastruktúra éppúgy része a megközelítésnek, mint az egyetemes szabályok. A Mercedes-Benz azonban túllép ezen az ambiciózus célon, és elkötelezi magát a „balesetmentes vezetés víziója” mellett 2050-re.
„A Mercedes-Benznél a balesetmentes vezetés vízióját követjük. Más szóval: nincs több Mercedes-járművel kapcsolatos baleset. Továbbra is teljes sebességgel dolgozunk e cél érdekében. A nagymértékben automatizált és autonóm vezetés döntő mértékben hozzájárul a sikerhez. Végül is a járműbiztonság mindig is a Mercedes-Benz márka középpontjában állt – és ezt a követelést a jövőben is tovább kívánjuk terjeszteni” – mondja Paul Dick, a Mercedes-Benz Group AG járműbiztonsági vezetője.
Maximális biztonság az elektromos autók számára is
A Mercedes-Benz nem tesz különbséget a különböző hajtásrendszerek között, ami a magas biztonsági előírásokat illeti. Legyen szó égésű, hibrid vagy elektromos hajtásokról – a fejlesztőcsapat minden esetben gondoskodik arról, hogy a megfelelő technológia hasonló szintű védelmet biztosítson. Ezt független szervezetek által végzett tesztek is bizonyították. Az Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) kétszer is kitüntette a Mercedes EQS-t, 2021-ben a „Kategória legjobbja” díjjal jutalmazta a „Prémium osztály” és a „Tisztán elektromos” kategóriákban. És a Mercedes EQE kétszer is megkapta a legjobb értékeléseket: az Euro NCAP biztonsági besorolásában az ötcsillagos maximális értékelést, valamint a „nagyon jó” általános értékelést az asszisztensrendszerek speciális értékelésében az opcionális segédcsomaggal. Az Euro NCAP a baleseti védelem mellett a gyermekbiztonsági, gyalogosvédelmi és asszisztens rendszereket is értékeli.
Többlépcsős nagyfeszültségű biztonsági koncepció
Magától értetődik, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az elektromos autók feszültség alatt lévő alkatrészeire. Az áramütés és a nagy energiájú rövidzárlat kockázatának megelőzése érdekében kidolgoztunk egy többlépcsős nagyfeszültségű (HV) biztonsági koncepciót, amely hét alapvető elemből áll. A HV alkatrészek az akkumulátoron kívül minden olyan alkatrészt tartalmaznak, amelyek feszültsége meghaladja a 60 voltot. Ha egy jármű érzékelői veszélyes ütközést észlelnek, a pyrofuse biztonsági rendszer automatikusan kikapcsolja a HV rendszert.
Ez a védelmi koncepció magas szintű biztonságot nyújt vezetés és töltés közben, valamint ütközés közben és után. Az akkumulátorház és a jármű szerkezete illeszkedik annak biztosítására, hogy a Mercedes-Benz minden belső biztonsági szabványnak és jogszabályi előírásnak megfeleljen. A tervezők gondoskodtak arról is, hogy az összes HV elem a lehető legnagyobb mértékben a jármű ütközésvédett részein legyen elhelyezve. Ebből a célból több ezer valós balesetből 50 évnyi leletekre és adatokra támaszkodhattak, amelyeket baleseti kutatások során gyűjtöttek össze.
Folyt. köv. – HOLNAP!