Zalaegerszegről Győrbe költözött a hidrogén-üzemanyagcellás tesztautóbusz a Volánbusznál

A novemberi zalaegerszegi tesztüzem után decemberben ismét Győrbe költözik a már jól ismert Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz. A hidrogénmeghajtású járművet a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy éven át tartó demonstrációs mintaprojektjének keretében teszteli újra Győr-Moson-Sopron vármegye székhelyén – ezúttal téli időjárási körülmények között – a közlekedési társaság.

A demonstrációs mintaprojekt utolsó állomásán, 2024. december 5-től tervezetten december 31-ig ismét a győri helyi Volánbusz-járatokon szállítja az utasokat a hidrogénmeghajtású, Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz. A jármű menetrendje elérhető a Volánbusz honlapján. A hidrogénmeghajtású zöldbusz ezúttal is az Energiaügyi Minisztérium támogatásával és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével áll forgalomba.

A 12 méteres, háromajtós, légkondicionált Solaris Urbino 12 hydrogen 29 ülő és 58 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcella kapott helyet. A cellákban a hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép egymással, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik, károsanyag-kibocsátás nélkül. A járművet egy ZF AVE 130 típusú integrált elektromotor hajtja. A busz a tetején elhelyezett, 1560 liter össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöldhidrogént a Messer Hungarogáz Kft. szolgáltatja, az autóbusz töltése a Volánbusz győri telephelyén történik.

A Solaris Urbino 12 hidrogén-üzemanyagcellás példányát a Volánbusz idén májusban és novemberben Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben már tesztelte, illetve 2022-ben – az első magyarországi hidrogénmeghajtású próbaüzem keretében – a fővárosi agglomeráció utasai is kipróbálhatták a járműtípust.

A busz a júniusi győri tesztüzem során 25 nap alatt több mint 3600 kilométert tett meg, amelynek során – egy dízelüzemű jármű kiváltásával – csaknem 2,2 tonnával csökkentette a város levegőjét terhelő szén-dioxid-kibocsátást. A látványos és kényelmes kialakítás, a halk működés és a környezetkímélő technológia az utasokat és a szakembereket is meggyőzte. Decemberben alacsonyabb hőmérsékleten, télies időjárási viszonyok között közlekedik a zöldbusz, így összehasonlíthatók lesznek a két tesztidőszak tapasztalatai.

Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. Az elektromos, illetve hidrogén-üzemanyagcellás próbaüzemek során szerzett üzemeltetési tapasztalatok elengedhetetlenek a Volánbusz meglévő zöldflottájának további bővítéséhez is. Ennek részeként hamarosan 20 darab elektromos meghajtású autóbusz zöldíti hat település helyi közlekedését, 2026-ban pedig érkezhet a társaság első saját tulajdonú hidrogénmeghajtású járműve is.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!