Kőkemény bányateszteken bizonyíthat az elektromos Toyota Hilux prototípusa

A Toyota Australia és a BHP 12 hónapos tesztet végez a környezetbarát teherautóval, amelynek sorozatgyártású változata 2025 végén érkezik.

Egyre jobban halad a Toyota a tisztán elektromos Hilux-projekttel, amit az is bizonyít, hogy a japán autógyártó nemrég bemutatott egy ausztrál utakra épített új prototípust, amelyet a BHP bányászati óriáscéggel együttműködve fejlesztett ki. Ez a nulla károsanyag-kibocsátású munkagép nem csak kiállítási tárgy, hanem egy egész éves tesztelésre készült, amire az ausztrál bányászati üzemek kíméletlen körülményei között kerül majd sor. Ezzel a próbaüzemmel a Toyota tapasztalatokat és adatokat akar gyűjteni a jövőbeli szériamodell kialakításához, és be akarja bizonyítani, hogy az elektromos Hilux is képes megfelelni a nehéz munkák követelményeinek. A BHP-s bejelentés azt követően történt, hogy a Toyota Australia és a bányavállalat 2023 augusztusában egyetértési nyilatkozatot írt alá a biztonság, a műszaki tervezés és a termékfejlesztés terén való együttműködésről a szén-dioxid-mentesítés érdekében.

A Toyota Hilux BEV-koncepciót először 2022 decemberében mutatták be Thaiföldön, egyfülkés karosszériával, módosított orr-résszel. Az új prototípus azonban a népszerűbb és praktikusabb duplafülkés Hiluxon alapul, és már teljesen ugyanúgy néz ki, mint a belső égésű motorral hajtott változat, leszámítva az első sárvédőn kialakított töltőcsatlakozót. Néhány extrát is kapott a speciális felhasználásra készített villany-Hilux, például egy megerősített első lökhárítót beágyazott LED-ekkel és egy masszív bukókeretet.
A BHP a prototípusokat Port Hedlandben, a világ egyik legnagyobb vasércközpontjában, Nyugat-Ausztráliában fogja bevetni. November végétől kezdődően, 12 hónapon keresztül a dízelüzemű teherautókat fogják helyettesíteni az elektromosok „számos alkalmazásban”. Ez nem egy szelíd tesztkörnyezet; ha a villany-Hilux itt túlél, akkor szinte bárhol bevethető lesz később. Sajnos a Toyota a hajtáslánc részleteit még mindig nem árulja el. Közel két évvel az első koncepció bemutatása óta nem tudunk semmit a villanymotor(ok) teljesítményéről, az akkumulátor kapacitásáról és a várható hatótávolságról sem.

„A Toyota már régóta hangoztatja, hogy többféle út vezet a szén-dioxid-mentesítéshez, és amikor valamit teszünk, biztosak akarunk lenni abban, hogy azt jól tesszük. A zord és kíméletlen bányászati környezetben történő tesztelés értékes felismerésekkel szolgál majd” – mondta Matthew Callachor, a Toyota Australia elnök-vezérigazgatója.

„A könnyű járműparkunk villamosítására és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére irányuló törekvéseink sikerei azoktól a technológiáktól függ, amelyekhez csak az ehhez hasonló együttműködések révén juthatunk hozzá, méghozzá olyan vezető beszállítóktól, mint a Toyota. Mivel Ausztráliában mintegy 5000 könnyű haszongépjárművet használunk telephelyeinken, alig várjuk, hogy kipróbálhassuk az akkumulátoros-elektromos Hiluxot, és meglássuk, milyen lehetőségeket rejt magában, nem csak a bányászati gázolaj-felhasználás csökkentése szempontjából, hanem minden Hilux-vezető számára is” – tette hozzá Geraldine Slattery, a BHP ausztráliai elnöke.

Nem ez az első alkalom, hogy arról hallunk, hogy teljesen elektromos Hiluxokkal próbálják kiváltani a dízeleket bányászati létesítményekben. Tavaly a SEA Electric és a MEVCO 1 milliárd ausztrál dollár (249 milliárd forint) értékű megállapodást jelentett be, amelynek keretében a következő öt évben 8500 darab elektromos járművet építenek Toyota Hiluxok és Land Cruiserek alapjaira. Egy, a mostanihoz hasonló, tisztán elektromosra átalakított Hiluxot pedig 2022 óta fejlesztett az ausztrál székhelyű ROEV startup, mielőtt 2024-ben a finanszírozási problémák miatt elvetették a projektet.

Ami a gyárilag támogatott programokat illeti, a Toyota 2024 közepén kezdte meg tíz darab üzemanyagcellás Hilux prototípus tesztelését az Egyesült Királyságban, miután 2023 szeptemberében bemutatott már egy hidrogénes prototípust. 

A teljesen elektromos változat 2025 végétől lesz kereskedelmi forgalomban. Először a pickup-nagyhatalomnak számító Thaiföldön fogják bevezetni a piarcra, majd ezt követhetik más piacok, köztük Európa is. A Hilux nyolcadik generációja 2017 óta van forgalomban, 2020-ban és 2024-ben kapott ráncfelvarrásokat. Mivel már benne van a korban, a jövőre kapható teljesen elektromos változat jó eséllyel már a következő generációra fog épülni, vagy arra fog a legjobban hasonlítani.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!