Már közúton tesztelik a Lexus új középkategóriás szabadidőjárművét
Közeleg a vadonatúj műszaki alapokon nyugvó, evolúciós formavilágot ígérő, második generációs Lexus NX premierje. Az átrendezett hajtáslánc-választékkal piacra lépő modell tágasabb, fejlettebb és biztonságosabb lesz, mint elődje.
Először mutatta meg magát közúton a második generációs Lexus NX álcázott prototípusa. Ez részben sajnálatos, mert eredetileg 2021 elejére ígérték a modellváltást, részben viszont megnyugtató, hiszen a Lexus már nyáron jelezte, hogy a koronavírus pandémiához köthető okok miatt egyes típusainak csúszik a bemutatása, bevezetése. A friss kémfotók viszont arra engednek következtetni, hogy az NX esetében a késés nem lesz több pár hónapnál. Már akár az év legvégén a kereskedésekben lehet az autó, amelynek világpremierje valamikor 2021 közepén valószínű.
Eddig sem volt titok, hogy a Lexus NX az új generációs GA-K padlólemezre épül. Ugyanezt a platformot alkalmazza a 2018 óta kapható Lexus ES modell is. A nagy szedán a független beszámolók egybehangzó véleménye szerint érezhetően határozottabban, pontosabban, feszesebb és összességében élvezetesebben vezethető, mint elődje, amiben fontos szerepet játszik az új, moduláris padlólemez fokozott torziós szilárdsága, mélyebb tömegközéppontja. Ezek az előnyök hatványozottan érvényesülnek a magas építésű szabadidőjárműnél, amely így még dinamikusabb, még precízebb vezethetőséget kínálhat.
Habár a prototípusok – hiszen nem egy, hanem két autót fotóztak le valahol Colorado állam hegyes vidékein ¬– álcázó mesterei jó munkát végeztek, a karosszéria egy-egy markáns törésvonala és a hűtőmaszk jellegzetes kontúrja a kémfotókon is eltéveszthetetlen. Az NX dizájnja még ma is frissnek, modernnek hat, így a tervezőknek nem volt más dolguk, mint aktualizálni és a megváltozott méretekhez igazítani a formákat
Az egyik prototípus hangsúlyos dupla kipufogója V6-os benzinmotorról tanúskodik – ez egybevág azzal a korábbi értesüléssel, miszerint az új generációs NX egyes piacokra megkapja azt a 3.5 literes motort, amely az imént említett ES 350 szedánban is szolgálatot teljesít. A 302 lóerős, 362 Nm forgatónyomatékú szívómotorhoz nyolcfokozatú automata sebességváltó csatlakozik.
Habár a hathengeres motor igényes, kifinomult újdonság, ami feltétlenül emelni fogja a Lexus NX presztízsét, Európában nagyságrendekkel izgalmasabb a másik kísérleti jármű hajtása. Ennek rejtett végcsövei ugyanis hibrid hajtásláncról, a hátsó szélvédőjét borító, figyelmeztető felirat pedig nagyfeszültségű áramkörről árulkodik – a kettő együtt pedig arról, hogy valóban az NX lehet (lesz) az első Lexus, amely nagyteljesítményű plug-in hibrid hajtásláncot kap. Ez minden számítás szerint ugyanaz az egység lesz, amely a szintén TNGA-K alapokra épülő Toyota RAV4 szabadidőjárműben már jelenleg is megtalálható. Ott 306 lóerőt és 2,0 literes (!) átlagfogyasztást (WLTP) kínál, erejét elektromos összkerékhajtás viszi át az útra.
Egy korábbi szabadalmi bejegyzésből már azt is tudjuk, hogy ez a variáns NX 350h néven kerül forgalomba, míg a V6-os benzinmotoros változat NX350 lesz. Szinte biztos hogy megmarad a jelenlegi kínálat full hibrid hajtáslánca, hiszen a kétféle hibrid technológia egészen más ügyfélkört és felhasználási módot szolgálhat ki, méghozzá jelentős vételár-különbséggel.
Amilyen korszakalkotóak lehetnek a változások a hajtásláncok terén, olyan jelentős lehet a belső tér és a funkcionalitás megújulása. Az NX a várakozások szerint magasabb szintű csatlakoztatott tartalmakat, hatalmas érintőképernyővel szerelt rendkívül gyors infotainment rendszert és fejlett biztonsági technológiákat kínál majd; utóbbihoz kapcsolódóan a 2. szintű autonóm közlekedési funkciók sem elképzelhetetlenek.