A tesztek alapján a Toyota C-HR Európa legtisztább nem elektromos személyautója
Újabb két tucat típust minősített az új autók környezetvédelmi teljesítményét elemző Green NCAP szervezet, a tavalyinál sokkal szigorúbb mérések komoly meglepetést jelentettek.
Az idei évre átdolgozta minősítési rendszerét a Green NCAP, az Európa legnagyobb autóklubjai, autós érdekképviseletei, valamint közlekedési minisztériumai által létrehozott szervezet.
A Green NCAP 2020-tól a korábbi kettő helyett immár három, egyformán súlyozott szempont szerint vizsgálja az új autókat. Míg korábban csak az autók általános károsanyag-kibocsátását és hatásfokát vizsgálták, mostantól külön ellenőrzik az üvegházhatást erősítő gázok – különösen a szén-dioxid (CO2), a metán (CH4) és a dinitrogén-monoxid (N2O) emisszióját.
Az általános károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során a korábbinál nagyobb figyelmet szentelnek az ammóniának (NH3) és a különböző nitrogén-oxidoknak (NOx). A szervezet nullától öt csillagig minősíti az autókat; az előbbit a törvényi előírásoknak épp csak megfelelő, az utóbbit pedig a rendelkezésre álló technológiákat a legteljesebb mértékben kiaknázó modellek érdemlik ki. Az idei év másik újdonsága, hogy immár fél csillagot is osztanak, így árnyaltabban értékelhető az autók teljesítménye.
A Green NCAP első körben 24 típust vizsgált meg az új feltételrendszer szerint. Benzin, dízel és gázüzemű modellek, hibridek és tisztán elektromos járművek, első-, hátsó- és összkerékhajtású típusok, automata és kézi sebességváltós hajtásláncok szerepeltek a listán.
Mivel a tisztán elektromos járművek a felhasználás helyén egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, az első és harmadik vizsgálati pontban maximális pontszámot kaptak.
Szintén tíz pontot érdemeltek a hatásfokra – ezt ugyan külön nem említi a szervezet, de logikus, hogy a nehezebb, nagyobb teljesítményű villanyautók esetében, amelyek pazarlóan bánnak az akkumulátorban tárolt energiával, rosszabb pontszámot osztanak ki.
Arra máris ígéretet tett a Green NCAP, hogy a jövőben a járművek teljes életciklusára eső emissziós értékeket – az elektromos autóknál például az akkumulátorok gyártásának környezeti lábnyomát – is figyelembe veszik. Azonban ez a tesztsorozat még nem tartalmazta ezt a szempontot.
Figyelemre méltó tény, hogy a harmadik helyen végzett a Toyota C-HR 1.8 Hybrid modellt kizárólag két teljesen elektromos autó tudta csak megelőzni, mindenki mást maga mögé utasított a Toyota népszerű modellje.
Ezzel is igazolva, hogy a Toyota huszadik éve tökéletesített öntöltő (full) hibrid hajtástechnológiája optimális egyensúlyt teremt a kedvező üzemanyag-fogyasztás, az egészségre káros anyagok kibocsátása és az üvegházhatás kialakulásához hozzájáruló anyagok emissziója terén. Hogy nem minden hibrid egyenrangú, azt egy másik benzin-elektromos szabadidőjármű 2,5 csillagos eredménye szemlélteti.
A lista egyéb tagjainál többségében a papírforma érvényesült. Minél kisebb egy autó, annál kedvezőbb az üzemanyag-fogyasztása, és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátása; minél nagyobb a homlokfelülete (szabadidőjárművek és buszlimuzinok), annál több energiát emészt fel a mozgatásuk.
A dízelek jellemzően jól teljesítenek a károsanyag-kibocsátás terén, összességében azonban (egy kivétellel) nem értek el túl jó eredményeket, mivel a vizsgálat megállapította, hogy a működésük során aggasztóan sok dinitrogén-monoxid kerül a légkörbe. Hat olyan típus is van, amely egynél is kevesebb pontot ért el ezen a téren (a lehetséges tízből).
Meglepő, bár logikus a sűrített földgázzal üzemelő típusok viszonylag rossz eredménye. Miközben a közvélemény és a szakma kifejezetten tiszta technológiaként tartja számon a CNG-t, az üzemanyag alacsony energiasűrűsége, illetve magas metántartalma megbosszulja magát a Green NCAP összetett elemzésében. A szervezet egyébként a kritériumrendszer összeállításánál az európai fogyasztók véleményét is kikérte; a vizsgált szempontok egy alapos felmérés eredményeként születtek meg.
Green NCAP 2020 teszteredmények
Modell | Csillagok száma (5/) | Légtisztaság (10/) | Hatásfok (10/) | Üvegházhatás (10/) | Üzem-anyag | Hajtás-képlet | Sebesség-váltó |
Hyundai KONA Electric 39.2 kWh | 5 | 10 | 10 | 10 | elektromos | 4×2 | automata |
Renault ZOE R110 ZE50 | 5 | 10 | 10 | 10 | elektromos | 4×2 | automata |
Toyota C-HR 1.8 hybrid | 3,5 | 6 | 6,9 | 5,4 | full hibrid | 4×2 | automata |
Mercedes-Benz C220d | 3 | 7 | 5,7 | 2,9 | dízel | 4×2 | automata |
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 | 3 | 5,3 | 5,8 | 4,8 | benzin | 4×2 | kézi |
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 | 3 | 4,7 | 6,2 | 5,1 | benzin | 4×2 | kézi |
Renault Captur 1.3 TCe 130 | 3 | 5,1 | 5,3 | 4,7 | benzin | 4×2 | kézi |
Renault Clio TCe 100 | 3 | 4,6 | 6,9 | 5 | benzin | 4×2 | kézi |
SEAT Ibiza 1.0 TGI CNG | 3 | 6,7 | 5,7 | 4,5 | földgáz | 4×2 | kézi |
VW Polo 1.0 TSI | 3 | 6,3 | 6,2 | 4,9 | benzin | 4×2 | kézi |
BMW 320d | 2,5 | 6,2 | 6 | 0,6 | dízel | 4×2 | automata |
Dacia Duster Blue dCi 115 | 2,5 | 5,1 | 5,1 | 2,8 | dízel | 4×2 | kézi |
Honda CR-V 2.0 i-MMD hybrid | 2,5 | 5,3 | 4,2 | 4,1 | hibrid | 4×2 | CVT |
Nissan Qashqai 1.3 DIGT | 2,5 | 6,1 | 4,5 | 4,1 | benzin | 4×2 | kézi |
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 | 2,5 | 4,3 | 5,3 | 2,8 | dízel | 4×2 | automata |
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet | 2,5 | 3,3 | 4,9 | 4,2 | benzin | 4×2 | kézi |
VW Passat 2.0 TDI DSG | 2,5 | 4,6 | 6 | 2,1 | dízel | 4×2 | automata |
Audi A4 Avant 40 g-tron 2.0 CNG | 2 | 4,6 | 3,3 | 1,9 | földgáz | 4×2 | automata |
Jeep Renegade 1.6 Multijet | 2 | 4,9 | 4,7 | 0,8 | dízel | 4×2 | kézi |
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165 | 2 | 3,8 | 4,1 | 3,7 | benzin | 4×2 | kézi |
Kia Sportage 1.6 CRDi | 1,5 | 3,4 | 3,2 | 0,1 | dízel | 4×2 | automata |
Mercedes-Benz V250d | 1,5 | 7,2 | 1,2 | 0,0 | dízel | 4×2 | automata |
Opel Zafira Life S 2.0 D | 1,5 | 6,8 | 1,3 | 0,1 | dízel | 4×2 | automata |
VW Transporter California 6.1 2.0 TDI | 1,5 | 5,6 | 0,6 | 0,0 | dízel | 4×4 | automata |
Fotók: Toyota, GreenNCAP