Önjáró Toyota Proace-ek szállítják éles tesztüzemben az utasokat a norvég fővárosban

A világ talán legtapasztaltabb autonóm mobilitási mérnökei kíméletlen környezeti körülmények között teszik próbára világelső, új generációs önvezető rendszerüket. Ha egy rendszerben ennyi a változó, szükség van egy biztos pontra, amire lehet számítani és építeni. A Sensible 4 kísérleti projektjében a Toyota Proace jelenti ezt a biztos pontot.

A finn Sensible 4 alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással. A díjnyertes, tőkeerős start-up vállalkozás specialitása az időjárási változók – a köd, a havazás, az eső stb. – kiküszöbölése; plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik. A cég 2022-ben piacra dobja a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverjét; az odáig vezető úton pedig az a projekt játszik nagyon fontos szerepet, amelynek keretében hamarosan két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe a norvégiai Oslóban.

A helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter; a városban jelenlegi is autonóm buszjáratot üzemeltető Holo; valamint a Toyota Motor Europe aktív részvételével megvalósuló projektben két Toyota Proace-t szerelnek fel a Sensible 4 szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekes székes rámpával is rendelkező Toyotákat az teszi különlegessé, hogy működésüket nem gátolják az olyan, látási viszonyokat rontó természeti jelenségek, mint a köd, a hó vagy az eső.

Ez a Sensible 4 mesterséges intelligenciát alkalmazó, világelső rendszerének köszönhető, amely kedvezőtlen körülmények között is képes az intelligens rendszerbe kapcsolt szenzorok működtetésére, a 3D LIDAR adatok hatékony feldolgozására. „Az autonóm mobilitás egészen addig nem terjedhet el széles körben, amíg a technológiák nem képesek a körülményektől függetlenül, nap mint nap teljesíteni. Norvégia ideális tesztkörnyezet a számunkra: ha itt működik a rendszerünk, mindenhol működni fog” – nyilatkozta a projekt indításakor Harri Santamala, a finn vállalat vezérigazgatója.

A Sensible 4 rendszerének egy másik fontos előnye a nagyobb menetsebesség. Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/h-val közlekednek, a Toyota Proace-ek a környező forgalmat észlelve képesek akár két-három másodpercre előre gondolkodni és tervezni. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy akár 40 km/h-val is tökéletes biztonságban haladhassanak, készen arra, hogy bármikor időben megálljanak, ha a helyzet úgy hozza. A projektben a biztonság kedvéért 30 km/h-ban maximálják a járművek sebességét. Ez is fontos előrelépés azonban, hiszen a forgalom átlagos sebességénél jelentősen lassabb jármű maga is baleseti kockázatot jelenthet; a megnövelt sebesség ezzel szemben kiszámíthatóbbá és egyenletesebbé teszi a közlekedést.

Az egy éven át tartó projekt első szakaszában feltérképezik a kijelölt útvonalat, valamint a norvég törvényekben előírt 500 tesztórát teljesítik a Toyota Proace-ek. Amennyiben ez a fázis sikeresen lezárul, már 2021 első negyedévében megkezdődhet az utasok szállítása.

A Toyota Proace több okból is optimális választás az önvezető rendszer befogadására. A Toyota Norvégia második legnépszerűbb tradicionális autómárkája, ami kiváló szervizhátteret és általános elfogadottságot jelent országszerte. Ráadásul – bár a kísérletben részt vevő modelleket dízelmotorral szerelték fel – a Proace tisztán elektromos hajtáslánccal is rendelhető. Így a Sensible 4 rendszere problémamentesen átültethető lesz emissziómentes alapokra, ami pedig kulcsfontosságú Norvégiában, ahol a tervek szerint 2025 után egyáltalán nem értékesíthető belső égésű motorral szerelt új jármű.

Fotók: sensible4.fi