Skip to content

Teszt a lelke mindennek

tesztek, mindenről, mindenkinek

  • Kezdőlap
  • Jármű
  • Kütyü
  • Podcast
  • Óra
  • Egészség
  • Hasznos
  • Toggle search form

Magyarok tesztelték az első európai marsjárót

Posted on 2018.12.03.2018.12.03. By Teszt Elek
Az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont kutatói földi mérésekkel és elméleti elemzésekkel készülnek a marsjáró adatainak értelmezésére.
Az Európai Űrügynökség (ESA) 2020-ban startoló ExoMars rover nevű űreszköze lesz az első olyan robot a bolygón, amely 2 méter mélyre képes lefúrni a felszín alá. Az onnan kiemelt mintát elemezve következtet a Mars egykori lakhatóságára, az ősi élet előfordulási esélyeire. Közel ez az a mélység, ahová már a kozmikus sugárzás töltött részecskéi sem hatolnak le – itt változatlan állapotban lehetnek az egykori szerves molekulák, talán életnyomokkal együtt.
Magyarország a programban a földi analógiák – vagyis a marsihoz sok tekintetben hasonló körülmények – vizsgálata, valamint laboratóriumi mérések révén vesz részt. Ezek keretében különböző teóriákat elemeznek, miként ismerné fel a rover a rendelkezésre álló műszerekkel, hogy például egykori tómedret vagy folyóvízi anyagot, esetleg gleccserek avagy szél szállította törmeléket fúr meg. Az elméleti munka az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Csillagászai Intézetben, a kapcsolódó labormérések pedig a Földtani és Geokémiai, illetve a Földrajztudományi Intézetben történnek. Fontos része a magyar közreműködésnek egy speciális furatlyuk-fal térképező műszer elkészítése, amelynek képességeit és működését földi laborok mellett korábban a Szahara marokkói részén, illetve az Atacama-sivatagban is tesztelték.
Irány a Mars… helyett a spanyol sivatag!
Idén október végén közel két héten keresztül a dél-spanyolországi Tabernas-sivatag kopár vidékén végeztek újabb földi kísérleteket, amelyben Kereszturi Ákos, az MTA CSFK tudományos főmunkatársa vett részt. A mérések alapján sikerült a célkőzet szemcseméretét azonosítani, a három fúrás közül az egyik helyszínen rétegeket elkülöníteni, azok viszonyát jellemezni – ezek az adatok később nagyban segíthetik a Marson kapott mérési eredmények értelmezését.
A programban magyar oldalról kutatók, mérnökök és diákok vesznek részt Kereszturi Ákos vezetésével. A módszerek kifejlesztésében korábbi földtani fúrási tapasztalataival Maros Gyula (MBFSZ), mechatronikai javaslatokkal Gróf Gyula (BME), a műszer programozásával és tervezésével Gyenis Ákos (Korall Print Bt. és BME) vezetésével Tiegelmann Péter (BME), valamint Gyenis Tamás és Kovács Bálint diákok működtek közre. A laborméréseket és a képmozaikok összeállítását Kapui Zsuzsanna (MTA CSFK FGI) készíti Pál Bernadett (MTA CSFK CSI) automatizált szoftveres képfeldolgozása után. Skultéti Ágnes (MTA CSFK FTI) a kinyert minták infravörös elemzésében segít, Újvári Gábor (MTA CSFK FGI és GGI) pedig a földi analógiák megértésében vesz részt, míg a rover tervezett leszállóhelyét (Oxia Planum, Mars) Steinmann Vilmos (ELTE) hallgató vizsgálja térinformatikai programokkal.
A csapatmunka eredménye révén javaslatok születnek az ExoMars terepi munkájának tervezése, optimalizálása és utólagos értelmezése számára. A távolinak tűnő marsfelszíni vizsgálatok nem csak tudományos eredményeket hozhatnak – ha idővel beérnek a fejlesztések, gazdasági haszon is születik.
Kereszturi Ákos részletes beszámolója a csillagaszat.hu-n olvasható.
Kütyü Tags:csillagászat, ESA, Európai Űrügynökség, ExoMars, Mars, marsjáró, MTA, tudomány

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Jelölési hiányosságokat talált a Nébih a diákcsemegéknél
Next Post: Nem mindegyik citrom állta ki a próbát

Kapcsolódó anyagok

  • Önvezető járművek irányításrendszerének tervezéséhez alkottak új modellt a SZTAKI kutatói Jármű
  • See you Seetroen Hasznos
  • Hetvenkedve fotózva, filmezve Kütyü
  • Végrehajtotta első tesztrepülését a Tu-160M Drón
  • Álprofillal tesztelte egy 17 éves diák a Twitter hitelesítő mechanizmusát – az, csúnyán megbukott Kütyü
  • Megkezdődött a mobil áramellátó rendszer nyilvános tesztüzeme Jármű
2023. szeptember
h K s c p s v
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
« aug    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • A magyarországi járműtörténet-ellenőrzésekből kiderül, hogy a legnépszerűbb karosszériatípus ma a ferdehátú
  • Megnyerte első versenyét az új Toyota GR Yaris Rally2
  • A 2024-es Honda NT1100
  • A Mercedes-Benz és Roger Federer meghosszabbítja régóta fennálló együttműködését
  • A Honda koncepciókínálata a japán mobilitási kiállításra sportkocsit és városi elektromos autókat tartalmaz
  • Nicole Flattery: Semmi különös
  • Hagyományos ajándékok házavatóra
  • Olvasni kell! Az egész világ belefér az őszi Margóba
  • Az IoT az alapokkal kezdődik
  • Ezeket a kerti teendőket ne mulaszd el ősszel!
  • Van képünk hozzá (23.09.26.) –  Morgan Super 3
  • Hamarosan a Tesla is Magyarországon gyártja/újrahasznosítja az akkumulátorait? Elon Muskkal találkozott Novák Katalin Texasban
  • Van képünk hozzá (23.09.25.) –  Nikola Tre
  • Verstappen nyerte a Japán Nagydíjat, világbajnok a Red Bull
  • Van képünk hozzá (23.09.24.) –  Abarth 500e
  • Mi kerüljön az iskolai kulcsba?
  • Harminc különböző ízű és formájú kürtőskalácsot lehet megkóstolni az Állatkertben
  • Ezért lehet fontos segítség a konyhában egy okosmérleg
  • Varázslat a tányérokon
  • Levesdiéta
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A születése óta vak Karvai Sándor megszelidítette az Acer ES 5 elektromos rollert
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A plug-in Priusszal is ismerkedtünkToyota Prius
  • Megkezdték a hidrogén üzemanyagcellás elektromos tömegközlekedés tesztüzemét Fukuoka tartományban Jármű
  • Jól haladnak a tesztek, november végén elindulhatnak tram-train vonatok Jármű
  • Nem gyerekjáték! Az összes tesztelt lámpatest és háztartási eszköz veszedelmes Hasznos
  • Magyarországon egyedülálló digitális megoldást tesztel a BKK a reptéri busz vonalán Jármű
  • Amikor úgy gondolod, szarabb már nem lehet, jön a vodafon Szolgáltatás
  • A termelési tesztek alapján nyáron vagy ősszel kezdhet dolgozni a második kút Nyékpusztán Szolgáltatás
  • A Kálvin téri állomáson folytatódik a tesztelés Jármű
  • Udvarelárasztó szennyvízteszt helyett gyors és alapos segítség Szolgáltatás

Copyright © 2023 Teszt a lelke mindennek.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Teszt a lelke mindennek
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.