A hazai szaksajtó is tesztelte az elektromos Scania Citywide buszt

Az elmúlt hetekben a sajtó képviselői kipróbálhatták a Scania Citywide teljesen elektromos változatát, amely az új generációs Scania Citywide termékcsalád első üdvöskéje. A már jól bevált Scania moduláris rendszernek és a fenntarthatóságba fektetett fejlesztéseknek köszönhetően az összes piacon elérhető alternatív üzemanyaggal tudjuk kínálni az új modelleket.

„Idestova 110 éves tapasztalatunk van a busz gyártásban és ezzel az új típussal a Scania olyan előremutató fejlesztéseket is bevezetett, amelyek nagyban növeli a buszok üzembiztonságát, a közlekedésben részt vevők védelmét és ezáltal a balesetek lehetséges elkerülését. Ami egyrészt üzemeltetői oldalról nagyon nagy előnyt jelent, másrészt, az egész városi, helyközi és távolsági közlekedést sokkal biztonságosabbá teszi.  Az új generáció a teljesen új alváz konstrukciókkal kezdődik, gondolok itt az alacsony padlós, a low entry, a Scania Interlink LD és a Scania Touring változatokra.” – kezdte a prezentációját Küzdy László a Scania busz értékesítője.

Egyik nagy büszkesége a Scaniának, hogy az új generációs Citywide járműveit az összes piacon elérhető alternatív üzemanyaggal tudjuk kínálni, legyen szó, akár biodízelről, biogázról, földgázról, hibrid és teljesen elektromos változatról is.

„Mint említettem az új busz generáció új alvázakra épül, itt elsősorban a végig alacsonypadlós elektromos és dízel üzemű változat újdonságát szeretném kiemelni, vagyis már nem keresztbe, hátul van a motor elhelyezve, hanem hosszában, tehát az úgynevezett szöghajtómű megszűnt, ezenkívül a busz vázszerkezete már nem alumínium, hanem rozsdamentes acél, ezzel is érdekes módon súlycsökkentést tudtunk elérni. Összességében a korábbi Citywide-okhoz képest közel 20%-os üzemanyag megtakarítást lehet elérni.” – folytatta az új generációs busz család bemutatását Küzdy László.

A sok újdonság mellett van egy nagyon fontos dolog, ami sokak számára újdonság lehet, a „Cut to length concept” eljárás. Régebben az volt a jellemző, hogy 11, 12 vagy 13 méteres járműveket kínáltak a gyártók. Most itt nálunk a Scaniánál azt mondja a gyár, hogy az ügyfél határozza meg az ülések számát, az üléstávolságot, mekkora állóhelyi területet szeretne és ezek alapján meghatározzuk az ideális járműhosszt. 10,8 métertől egészen 13,3 méterig bármilyen hosszúságú buszt le tudunk gyártani, az adott ügyfél igényeire szabva 100 milliméteres lépésekben.

Az új Citywide típusokon már az összes ajtó elektromos működésű. Tehát a pneumatikus ajtókat megszüntettük. Az elektromos ajtók megbízhatóbbak, mert kevesebb alkatrészt tartalmaznak, csöndesebbek és a fogyasztásuk is kedvezőbb, tehát ez is az üzemgazdaságot növeli. További előnyei az új generációnak, az első tengely terhelhetősége, mely jelentősen, több, mint egy tonnával nőtt az előzőhöz képest, ez a buszok teljes utas kapacitására nagyon jótékony hatással van. Az alvázon és a felépítményen elért súlycsökkentésnek köszönhetően körülbelül 400kg-al kisebb a busznak a saját tömege, ez is egyrészt az üzemeltetési költségek szempontjából fontos lehet, mert ennyivel is kedvezőbb a busz fogyasztása, illetve ugyanúgy növeli a busz utas kapacitását. Az utas folyosó még szélesebb lett az első tengelynél, mint a korábbi kiviteleknél, ez is az utas áramlást segíti, illetve az utasok komfort érzetét.

„A műszerfalat ajánlom majd mindenkinek a figyelmébe, függetlenül attól, hogy városi buszról beszélünk, vagy turista kivitelről, az összes busznak nagyon hasonló, gyakorlatilag ugyanilyen műszerfala lesz, egy-két apró különbségtől eltekintve. A gombok úgy vannak elhelyezve, hogy bármelyik gombot bárhova át lehet helyezni és annak megfelelően át tudjuk programozni. Tehát teljesen az adott üzemeltető igényeire lehet szabni a gombok elrendezését. Köszönhetően annak, hogy az egyes modulok CAN-BUS rendszerre csatlakoznak, bármelyik gombra bármilyen funkció felprogramozható.” – emelte ki Küzdy László.

Scania Citywide BEV

„Néhány szót említenék az elektromos buszainkról. Jelen pillanatban kéttengelyes alacsonypadlós kivitelben érhetők el. Ennek a hosszúsága 11,5-től 13,2 méterig változhat. A maximális sebesség a gyári adatok szerint 85 km/h, de ez a busz 90 km/h-al is megy, ezt tapasztalatból mondom. A kapaszkodó képessége 16%, tehát mondhatjuk azt, hogy Magyarországon, bármilyen viszonyok között meg fognak birkózni az emelkedőkkel. A motor csúcsteljesítménye 300 kWh, a folyamatos 30 perces teljesítménye 250 kWh. A hatótávolság, figyelembe véve az üzemviszonyokat, az akkumulátor kapacitást és a lemerítési százalékot, körülbelül 115 és 320 km között változik. A balansz töltés teljesen automatizálva van, úgy csinálták meg az akkumulátoroknak a vezérlését, hogy nincs szükség heti balansz töltésre, ez teljesen automatikusan működik, tehát 1 héten hét napot tud dolgozni a jármű. Ami fontos lehet még, hogy lehet pantográfos töltési verziót kérni, azzal akár 450 kW-os gyorstöltést meg lehet valósítani. Illetve a busz elején van egy CCS type2-es töltőcsatlakozó, ahol maximum 150kw-al tölthető. Ez még a nagyobb akkupakk csomag esetén is maximum 2-2,5 órás töltési időt jelent.” – emelte ki a főbb specifikációit az új generációs Scania Citywide BEV busznak Küzdy László a hivatalos magyarországi bemutató alkalmával.