A Toyota elnöke is tesztelte a versenyen a Corolla H2 Conceptet

A japán Super Taikyu sorozatban idén hidrogénnel, karbonsemleges üzemanyaggal és benzinnel hajtott Toyoták is indulnak. Az első, szuzukai futamon Akio Toyoda is rajthoz állt a legizgalmasabb koncepcióval, a tavaly óta jelentősen továbbfejlesztett hidrogénes Corollával.

A három Toyota versenyautó közül talán a hidrogénnel hajtott Corolla H2 Concept a legizgalmasabb, amely már tavaly is részt vett négy Super Taikyu versenyen kísérleti jelleggel, és az év végén az ötödik helyet szerezte meg az ST-Q osztályban. Ezt a versenyautót szintén ugyanaz a G16E-GTS turbófeltöltős háromhengeres motor hajtja, mint a közúti Toyota GR Yarist és GR Corollát, de itt nem csökkentették az 1,6 literes lökettérfogatát, viszont számos változtatást végrehajtottak rajta, hogy az új üzemanyaghoz igazítsák a működését.

Jól jellemzi a Toyota fejlesztési tempóját, hogy a hidrogénmotor teljesítménye tavaly a májusi első és a novemberi utolsó forduló között a benzinmotorokéhoz hasonló szintre javult: hat hónap alatt 24 százalékkal nőtt a teljesítmény és 33 százalékkal a nyomaték. Azonban a hatótávolság növelése és a hidrogéntankolás időszükségletének csökkentése még olyan megoldandó problémák, amelyekkel a csapatnak az idei évben is foglalkoznia kell.

Az üzemanyag-befecskendezés pontos szabályozásával a mérnökök a téli szünetben rájöttek, hogyan szabályozhatják a korábban rendszeresen előforduló rendellenes égést a hengerekben, ami nem csak a teljesítményre, hanem a fogyasztásra is jó hatással volt: az egy tank hidrogénnel megtehető távolság 20 százalékkal javult tavaly óta. De nem elégedett meg ezzel a Toyota, most a hatótávolság további javítása érdekében egy olyan új technológia kifejlesztésén dolgozik a vállalat, amely képes a jelenleg használt gáz halmazállapotú hidrogént folyékonnyá alakítani. Ha ez megvalósul, a megnövelt térfogatonkénti energiasűrűség nemcsak a hatótávolság jelentős megnövelését teszi majd lehetővé, hanem a hidrogén felhasználási lehetőségeit is bővíteni fogja.

Tavaly már jelentős fejlesztéseket hajtott végre a Toyota a tankolás gyorsítása érdekében, a legfontosabb lépés a mindkét oldali töltés megvalósítása volt, ami 5 percről 2-re csökkentette az üzemanyag-felvételhez szükséges időt. Ebben az évben a nagy áramlású töltés megvalósítása a cél a töltés közbeni nyomás növelésével. Normál esetben a tartály belsejében a hőmérséklet gyorsan növekszik, ha két oldalról egyszerre töltik fel, ezért megváltoztatták a töltőnyílást és a csöveket, hogy azok kibírják a nagyobb áramlási sebességet. Közben persze a biztonságot is szem előtt tartották, hogy tankolás közben a hidrogén hőmérséklete ne érje el a felső határt. A Corolla versenyautó mindkét oldalán nagy átfolyású töltés alkalmazásával a hidrogéntankolás ideje 2 percről másfélre csökkenthető a Toyota számításai szerint, ami verseny közben értékes helyezéseket jelenthet majd a csapatnak.

READ  Mentettek a vezetéstámogató rendszerek az S-Crossban

A Namie (Fukusima prefektúra) városából származó, napenergiával előállított hidrogén mellett a hidrogénmotoros Corolla a napenergia-termelésből származó hidrogént is felhasználja a Tokyo Electric Power Company Holdings és a Toray Industries vállalatok, valamint Jamanasi prefektúra együttműködésének köszönhetően. Az így termelt hidrogént jelenleg a prefektúra gyáraiban használják. Óránként akár 370 normál köbméter (Nm3) hidrogén előállítása is lehetséges a napelemből származó árammal történő víz-elektrolízissel a Yonekurayama Electric Power Storage Technology kofui kutatóintézetében, egy P2G (power-to-gas) rendszeren keresztül.

A versenyautó-üzemanyagként használt hidrogént a Toyota Transportation bioüzemanyag-pótkocsijain és a Commercial Japan Partnership Technologies elektromos hajtású, üzemanyagcellás teherautóin szállították márciusban a szuzukai szezonnyitó futamra. Korábban fémtartályokat használt a Toyota a hidrogénszállításra, de idén már a CJPT teherautóiban a Toyota Mirai fejlesztése során megalkotott könnyű gyanta betétes, polcozott tartályokat alkalmazzák, amelyek lehetővé tették a tartálynyomás 20 MPa-ról 45 MPa-ra növelését, így a szállítható hidrogén mennyisége hozzávetőleg a négyszeresére nőtt az előző szezonhoz képest.  Most a következő cél a tartálynyomás 70 MPa-ra emelése, ami a hidrogén még hatékonyabb szállítását tenné lehetővé.